webForumDet fria alternativet

Hur får man jobb?

.NET

6 svar · 387 visningar · startad av Nickemannen

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg
Frågan#1

hur får man jobb efter skolan som detta?
vad skall man läsa vidare på?

jag satt och funderade lite, hur satan skall jag kunna
få jobb av programmering som e ett av mina stora intressen?

Måste man gå i någon högskola isåfall vilken?
Och varför borde man gå där om man redan kan det?
jag menar är det bara för att få betygen på vad man kan?

Jag kan ju ASP helt och hållet, och har börjat lära mig C#.NET
för jag tror inte ASP kommer bli något stort eller kräver
några anställda framåt i tiden?

de som har jobb inom detta område kan väl ge lite tips?
Snälla

// MVH Nicke

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Måste man gå i någon högskola isåfall vilken?

Jäpp, du måste näsan gå en högskola för att vara säker på ett jobb. Inte ens med en högeskoleexamen kan man vara 100% på att man får jobb - men det är en bra bit närmare. Det finns gott om högskolor som erbjuder olika program. I Stockholm finns det tre stora, KTH, Stockholms Universitet och IT-Universitet - sen finns det säkerligen många ute i landet också. Vill du inte flytta hemifrån ( Om det inte ligger någon på pendelavstånd ) kan du ju alltid läsa distanskurser. :)

Och varför borde man gå där om man redan kan det?

För att utveckla sig mer och få sina kunskaper på papper. Jag tvivlar på att du har lärt dig själv allt som går att lära när det gäller arbetssätt, projekt och grupper. Kunskaper inom ASP kommer man inte långt med, det finns så mycket mer. :)

mmm, det låter som du har rätt

det där med grupper vet jag inte mycket om,
skall kolla upp skolorna i STHML och lite andra...

ne det skriks ju väl inte éfter it folk idag antar jag.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Kompetent IT-folk kommer alltid att behövas, därför måste man nästan gå högskola/universitet.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

KTH måste ligga rätt tungt på pappret?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Fotnot: KTH och Stockholms Universitet (DSV, där jag bor) utgör IT-universitet tillsammans. Alltså finns det egentligen bara en (eller två) stor(a) aktör(er) i Stockholm :)

Jobben regnar väl inte precis över en just nu, men det är ju inte så att det är helt hopplöst... med examen blir det mycket lättare att få jobben, vi hade en arbetsmarknadsdag för några månader sedan och alla företag jag snackade med ville att man skulle ha examen.

Nickemannen skrev:

a) Och varför borde man gå där om man redan kan det?
b) jag menar är det bara för att få betygen på vad man kan?

På fråga a) svarar vi att det förmodligen inte alls är så. Det är mycket man inte lär sig av sitta på kammaren och hacka. Projektarbeten, vetenskaplig bakgrund, metodik och liknande är svårt att lära sig själv.

På fråga b) svarar vi att ja, i viss mån är det för att få betyg på sådant man redan kan, men det slinker ner en hel del annat också. Men det är ju inte direkt så att vi sitter och skriver häftiga webbscript hela dagarna på universitetet :stud ;)

okej, tack för svaren :)

333 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
154 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
174 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
156 ms — ändringar (db)