webForumDet fria alternativet

The ASP.NET Web Matrix Project

.NETur .NET

14 svar · 586 visningar · startad av kristoffer

kristofferMedlem sedan juni 20001 257 inlägg

Har ni sett så trevligt.

http://asp.net/webmatrix/default.aspx?tabindex=4&tabid=46

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

mjo, låter för bra för att vara sant

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Låter väldigt bra! :) *Laddar hem*

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Först tyckte jag det såg ut som de tagit InterDev och lagt på några smågrejer. Men nu när jag laddade ner det så upptäckte jag att den sakerna de sakerna i InterDev som var bra. T.ex. intelli-sense... :l

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Vad är skillnaderna gentemot VS.NET (jaja, om vi bortser från allt annat utom ASP.NET)? Och vad är intelli-sense?

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Skillnaderna mot VS.NET är många, alldeles för många för att rada upp här. En stor skillnad är att man inte "påtvingas code-behind" i WebMatrix.
Sedan så förstår man om MS inte lägger in de roliga/händiga funktionerna som IntelliSence m.m (MS står bakom WebMatrix) de vill ju egentligen sälja VS.NET för en liiiiiten peng ;)

De som är intresserade av att börja använda WebMatrix föreslår jag att ladda ned denna "bok" gratis: Inside ASP.NET WebMatrix från Wrox

cya,
PatrikB

crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

Vad ar det har? Ar det ett WYSIWYG program baserat pa .NET? eller??? kodar den for en sjalv eller?

hanger ej med... vad behover man for att kora programmet?

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Vad ar det har? Ar det ett WYSIWYG program baserat pa .NET? eller??? kodar den for en sjalv eller?

hanger ej med... vad behover man for att kora programmet?

Se länken i första inlägget.

Obs. Den version av Webmatrix som finns för tillfället är en tidig beta version så det finns en hel del buggar och saker som kan/kommer förbättras.

GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg

"påtvingas code-behind"

usch för icke code behind.

Vilket du i och för sig inte blir i vs.net heller. Det är bara att kladda på i layouten ;)

kristofferMedlem sedan juni 20001 257 inlägg

"påtvingas code-behind"

Vadå, det låter som du tycker code-behind är negativt?

Nä, tycker inte att det är negativt.
Själv vill jag kunna välja om jag ska använda code-behind eller inte. Den valfriheten har jag i WebMatrix ..... fast, det är ju mycket som man tex "inte klarar sig utan" i VS.NET :e

cya,
PatrikB

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Okej, summa sumarum; skillnaderna är:

* Man blir inte påtvingad code-behind i Web Matrix.
* Det saknas roliga/händiga funktioner i Web Matrix.

Är någon villig att utveckla detta?

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Utan att ha testat den så verkar det vara mest en asp.net-editor, det är på programmeringssidan den saknar funktioner och det är (tyvärr) där vs.net verkligen visar styrka. Om vs.net är word så är web matrix en avancerad notepad, eller? ;) Men den ser bra ut, jag är säker på att det är det perfekta verktyget för att komma igång med .net!

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

NETwork skrev:

Utan att ha testat den så verkar det vara mest en asp.net-editor, det är på programmeringssidan den saknar funktioner och det är (tyvärr) där vs.net verkligen visar styrka. Om vs.net är word så är web matrix en avancerad notepad, eller? ;) Men den ser bra ut, jag är säker på att det är det perfekta verktyget för att komma igång med .net!

Mmm. Det är väl till för att alla skall kunna få känna på det. Och när man är såld på det måste man köpa VS.Net istället. Och det innebär att Microsoft tjänar pengar.

Precis!

/PatrikB

468 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
465 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)