Jag har kommit till det stadiet där jag laddar ned så mycket kod som möjligt för att se hur andra gjort. Kollade runt lite här på .NET-forumet och hittade en kod för att ansluta till en MySQL db.
OleDB är det namespace du använder tillsammans med Access. Ms SQL-server använder System.Data.SqlClient, vad mySQL använder vet jag inte men det kanske är samma? Förmodligen måste du ladda hem något som är specialskrivet för mysql. Det finns i alla fall inget som heter System.Data.Odbc.
Ett namespavce är ju enkelt uttryckt precis som du skriver en sökväg i klassbiblioteket. Istället för att skriva "System.Web.UI.WebControls.Label" så använder du ett namespace (System.Web.UI.WebControls i det här fallet) och du behöver bara skriva "Label".
I gamla asp kunde du använda com-objects. Motsvarigheten i .net är en assembly. Rent konkret är det den dll-fil som innehåller den kompilerade programkoden för ditt projekt. Naturligtvis kan ett projekt innehålla flera assemblys vilka kan kommunicera med varandra. Olika assemblys kan dessutom skrivas i olika språk och ändå kommunicera med varandra.
När du publicerar exempelvis en hemsida skapad i .net så behöver du alltså inte lägga upp några programfiler om du kompilerar en assembly, det räcker med dll-filen (filerna) och dina aspx-dokument. Detta är inte minst praktiskt om du ska sälja en produkt, programkoden ligger inte vidöppen i dina filer utan kompilerad som en dll. Detta ökar naturligtvis även säkerheten.
Vad jag förstått så är System.Data.Odbc det enda sättet att ansluta till en MySQL-databas (har inte hittat några andra). Eller menar du att "assemblyn" System.Data.Odbc inte finns?
[r] Det lyckades gå att importera också, tydligen (Microsoft.Data.Odbc): :)
Nejdå, det är alldeles säkert riktigt, jag tittade bara i vs.net och i en standardinstallation så finns inte odbc med. Däremot tycker jag det borde finnas en direktkoppling även till mysql då odbc (om jag förstått det hela rätt) brukar tar en hel del prestanda eller så vill ms att det bara är deras produkter som ska gå snabbt... (en inte helt omöjlig tanke)
Nejdå, det är alldeles säkert riktigt, jag tittade bara i vs.net och i en standardinstallation så finns inte odbc med. Däremot tycker jag det borde finnas en direktkoppling även till mysql då odbc (om jag förstått det hela rätt) brukar tar en hel del prestanda eller så vill ms att det bara är deras produkter som ska gå snabbt... (en inte helt omöjlig tanke)
Det stämmer nog, M$ är ju ganska duktiga att ta på monopol på de flesta saker de gör.
Angående Microsoft.Data.Odbc så är den en del av Odbc.Net upptäckte jag nu...
Sen, visst blir det möjligtvis en prestandard förlust att gå genom oledb för att koppla upp sig mot en myslq eller en annan databas. Men det är inte hårdvaran som kostar pengar, utan det är vi (utvecklarna). Så istället för att ha en djungel av 200 providers blir det betydligt billigare att bara ha en provider...som kanske tar lite längre tid.
Sen är det ju en annan femma att MS har gjort en special lösning till sin egen databas ;)
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25