webForumDet fria alternativet

konsultarvode

9 svar · 1 087 visningar · startad av renholm

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

vad är en rimlig timpeng för en ASP.Net programerare? Vad bör man ta osv?

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Typ av jobb, typ av kund, typ av kompetens/erfarenhet/utbildning, ditt företags storlek etc. etc.

Det finns ingen schablontabell där man kan se vad som är rimligt, det beror på förhållandena. Det kan ju handla om allt från 100 kr i timmen för en sommarjobbare till 2000 kr för en superstabil utvecklare med 200 års erfarenhet.. :e

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Ca 600-800 kr plus moms är nog en snittsumma i de lägre regionerna, om du är kompetent med rätt utbildning och erfarenhet.

Annars kan man göra det gratis för att ha arbetet som referens.

Utan riktig utbildning och erfarenhet kan man inte kalla sig webbutvecklare, och det kan sluta riktigt illa om man utger sig för att kunna något som senare visar sig bli ett hopplöst försök som uppdragsgivaren inte alls är nöjd med.

Med en titel från högskolan, så har man, tillsammans med referenser, en oslagbar kombination, som kan ge riktigt mycket pluring!

/T

ok... jag undrar eftersom jag ska bygga ett intranet på ett företag, jag har ingen direkt utbildning i .NET men har byggt ett flertal application.

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Tar projektet en längre tid, så kanske du kan bli projektanställd på det aktuella företaget? Då slipper du viss press om du måste arbeta/fakturera per timme.

/T

kristofferMedlem sedan juni 20001 257 inlägg

Nu verkar det som vi pratar om två saker, 100 kronor i timmen i lön eller 6-800 per fakturerad timme. Det är ju knappast något företag som tar 100 kr i timmen. :)

nix... kan tilläga att jag är 16 år men har ett eget företag så jag vet vad jag syslar med. Men det är just pris som är svårt att veta vad man bör ta.

MxMedlem sedan maj 200129 inlägg

Om du är 16 år så ska du nog inte räkna med 600:-/tim (det är var vårt företag tar och då är det dataloger med många års erfarenhet av bland annat .net som säljer konsulttimmar). Men en rimlig lön ska du ju kunna plocka ut... säg att du debiterar 200:-/tim så kanske du kan ta ut knappt 100:-/tim vilket borde ge en månadslön 16-17000:- brutto. Det är rimligt. Då utgår jag från att ditt företag inte har några större omkostnader... exempelvis att företaget står för eventuella lokalr, programvara osv. Då är ju den faktiska betalningen högre, bara vs.net kostar ju 20.000:- ...

Som alltid (nästan) så är det marknaden som styr. Priset är den punkt där köparen och säljaren är överens.

kristofferMedlem sedan juni 20001 257 inlägg

Jag håller med Mx.

håller också med :)
då har jag satt ett rätt bra pris, 150 kr

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)