webForumDet fria alternativet

Böcker igen

12 svar · 480 visningar · startad av Skarre

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag kanske tillåts starta en ny tråd om ASP.NET-böcker eftersom det kanske kommit nya sådana. Jag letar efter en utförlig bok om ASP.NET med C#. Alla böcker jag hittat som verkar bra använder VB.NET av någon anledning, men jag vill ju lära mig C# och bli en riktig programmerare. ;)

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

jag vill ju lära mig C# och bli en riktig programmerare.

:o
VB.NET rules! :p

Finns det inga bra böcker hos Pagina då?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det bästa borde ändå vara att börja i rätt ände, att läsa om det objektorienterade tankesättet. :)

Pagina har en fyndlåda där du kan hitta böcker till ett mycket bra pris, men de är ofta något år gamla. Jag har inga konkreta tips på böcker, men där finns en del har jag sett. :)

developerMedlem sedan aug. 2001458 inlägg

Ursprungligen av SPiN Det bästa borde ändå vara att börja i rätt ände, att läsa om det objektorienterade tankesättet. :)

Det har du förmodligen rätt i, men hur ska man gå tillväga? Jag sitter just nu och läser den del av Suns Java-tutorial (http://java.sun.com/docs/books/tutorial/java/concepts/index.html) som handlar om objektorienterad programmering, men ju längre jag kommer desto mer inriktar den sig specifikt på Java och visar kodexempel i Java. Därför undrar jag om det finns någon mer generell guide för objektorienterad programmering, helst på nätet för jag vill börja på en gång. :) Man kan väl inte hoppas på att det finns en C#-kurs för nybörjarprogrammerare. ;)

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Inga länktips, men kolla i den här tråden efter böcker om objektorientering:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=40701

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Även om det är i Java som OOP:n behandlas i det mesta du kommer att hitta, så är det inte fy skam då Java är byggt helt och hållet efter OOP:ns ramar. Behärskar man OOP:n är det mindre väsentligt vilket språk man proggar i förutsatt att språket är ett äkta OOP språk och inte innehåller en massa hybridfunktioner. Att lära sig Java & C# utan att förstå OOP är som att lära sig simma i ett fågelbad, dvs med magen konstant på botten.

Boken du (PeW) rekommenderade: "An Introduction to Object-Oriented Programming" av Timothy Budd kanske kan vara något, men innan jag köper en bok för nästan 600 spänn måste jag fråga en sak. Förutsätter boken tidigare erfarenhet av programmering? Jag har nämligen bara kunskaper i ASP/VBScript och måste börja från början med OOP.

Nja... det beror nog på hur lättlärd man är. Det är OOP som sådan som prioriteras. Dvs klasstänkande m.m... tycker du att det är dyrt kanske du kan kolla på bibblan först (om de nu har den) och se vad du får för uppfattning.

Jag hittade en sida om grunderna i objektorientering som jag tyckte var väldigt informativ och tänkte att andra nybörjare kanske kan ha nytta av den.

http://www.toa.com/pub/oobasics/oobasics.htm

Den sidan verkar gå i samma spår som en annan bra bok: Design Patterns ... Visserligen ingen lektionsbok i OOP men nyttig då den går igenom den vanligaste designen som används inom OOP.

*Bara som ett till boktips* :)

hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Boktips

Jag tycker att O´reillys bok "programming ASP.NET" är en suvverän bok. Den behandlar både vb.net och C# i tydliga exempel

Finns på akademibokhandeln
isbn: 0596001711

kristofferMedlem sedan juni 20001 257 inlägg
135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)