Hej! Jag har funderat bade pa att lara mig mer asp eller att borja programmera i Visual Basic. Men nu tankte jag, ar det sa att jag kommer att lara mig mer asp genom att lara mig vb.net, eller kommer jag att kunna programmera i Visual Basic om jag lar mig vb.net? Om man jamfor, ar vb.net eller Visual Basic bredast?
vb.net = asp +VB ?
7 svar · 331 visningar · startad av eriks
VB.net är den senaste versionen av VB helt enkelt... gamla asp är vb-script och det kan man väl säga är en slags VB-light. Ungefär som förhållandet java - javascript. Så visst lär du dig VB om du lär dig ASP... Dock är asp.net något helt annat än VB - asp.net kan du däremot använda tillsammans med exempelvis vb.net!
Din ekvationen vb.net = asp + VB är med andra ord fel. :)
vb.net = vb 7.0 (tror jag???).
asp = vb-script
För att utöka NETwork's förklaring lite; :)
Om man jamfor, ar vb.net eller Visual Basic bredast?
VB.NET är bredast. Där har du tillgång till hela .NET's bibliotek, som alla språken delar på. Du kan säkerligen göra samma saker som i "gamla" VB, men du gör det effektivare, snyggare och snabbare i VB.NET skulle jag gissa på. :)
Men jag skulle samtidigt strunta i VB överhuvudtaget, då det är ett så flummigt språk... Jag har iofs inte testat VB.NET, som sägs vara med objektorienterat och moget än gamla VB, men jag tvivlar på att det är så bra strukturerat som C# är.
vb.net är ett programmeringsspråk där du (precis som SPiN skerv) har tillgång till hela .net's klassbibliotek.
Asp.net är en teknik för att snabbt och enkelt skapa dynamiska element för webben, ett slags programmeringsbart ramverk som innehåller en mängd färdiga "kontroller" (exempelvis knappar, datalistor, valideringskontroller etc). Dessa kontroller programmerar du mot i ett programmeringsspråk, exempelvis vb.net eller c#. Naturligtvis kan du även skapa egna kontroller eller bygga ut redan befintliga kontroller men detta gör du inte med asp.net utan i ditt programmeringsspråk du använder.
Asp.net är alltså inte användbart i sig själv utan endast tillsammans med ett programmeringsspråk. Funktionaliteten ligger i din kod (som är separerad från den löpande layouten) och gränssnittet hittar du i asp.net. Asp.net exekveras på servern och kastar ut både html. javascript, xml och dhtml mm till klienten.
http://samples.gotdotnet.com/quickstart/aspplus/doc/whatisaspx.aspx
drag-and-drop server controls
Ar det det du menar med kontrollerna? Jag brukar skriva i notepad, benover man ett program for detta?
Kan det anvandas bade for att gora program och web-sidor?
...det går att skriva i anteckningar men det underlättar ett par tusen procent att arbeta i vs.net, både vad gäller programmering, asp.net osv.
Drag and drop är väl snarare en teknik, en förenkling vad gäller många olika funktioner. I vs.net finns drag and drop för asp.nets kontroller ja, vilket är väldigt praktiskt. Sen behöver man allt som oftast in och pilla i dem i alla fall, antingen via olika properties-fönster eller direkt i koden.
Här har du en lista på alla standard webb/htmlkontroller:
http://docs.aspfree.com/quickstart/aspplus/doc/webcontrolsref.aspx