webForumDet fria alternativet

msxml referens och activeXkontroll

16 svar · 409 visningar · startad av Brimba

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Hej!

Jag har en activeXkontroll som skall använda lite funktioner i msxml4-objektet.
Problemet är att när jag distrubierar min kontroll så vill den inte starta, troligen beroende på just msxml-objektet (enligt http://www.topxml.com/parsers).
Men trots att jag laddar hem den speciella cabfilen och packar om min kontroll, så vill den inte starta.

Någon som har använt msxml i sin activeXkontroll och distribuerat den? Isåfall hur löste ni det?

Jag har provat med olika versioner av xmlparsen också.

tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg

Har ingen aning, men jag tro' ja' tar mej och köper di däringa Gunsmoke. :p

BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Är du säker på att msxml4-dll:en registrerar sig som den ska ? Vad får du för felmeddelande ?

När jag provkör på en klient dyker endast en liten rutan upp, antingen med ett rött kryss i eller en liten prick, beroende på webbläsare. Men något felmeddelande får jag inte.

Har du ställt in så webläsaren har rättigheter att visa ActiveX:en ? Ett annat scenario är att den refereras fel i HTML-sidan.

Jajjamen, alla rättigheter är rätt.
Plockar jag bort referensen MSXML i mitt projekt, och packeterar om det så fungerar allting perfekt.

Hmmm.... Kan du söka i registret och se om MSXML-typelib:et finns med där någonstanns. Om det inte gör det så har den inte registrerat sig korrekt och då kommer din ActiveX inte att hitta den och då ligger ju feler i själva packeteringen av MSXML:en.

Men jag packeterar med en extern MSXML från denna sida: http://www.topxml.com/parsers

Sedan så är min xmlkomponent registrerad, eftersom den går utmärkt att använda i andra projekt.
Det blir alltså problem när den skall distrubieras.

Har du gjort detta någon gång?
Isåfall, hur gjorde du?

Jo, men om den inte lyckas registrera sig på den maskin du distrubierar den till så kommer din ActiveX inte att hitta den och kan därför inte skapa den. Sök i registret på din testmaskin så ser du om den finns där registrerad.

Givetvis finns den inte installerade på klientdatorn, det är ju det som är problemet.
Frågan är hur jag får den att installeras, och varför den inte installeras trots att jag packeterar med den?

Den installeras säkert men misslyckas att registrera sig på klientdatorn.

och det löser man genom... :o

Det borde ju finnas nått av att MSXML:en ska registrera sig när du packeterar allt. Om MSXML:en redan är en cab så får du väl inkludera den i din egen packetering.

Om MSXML4 finns installerat på klienten så fungerar allting perfekt.
Om det inte finns installerat, så får man en förfrågan hurvida man vill installera MSXML4 från Microsoft, och då svarar man "ja", och den börjar installera, och den lägger sig i registret, men trots detta så kommer inte kontrollen igång föränn man har installerat den "riktiga" versionen av MSXML4.

Några tips?

Fortfarande inga idéer?

Nu har jag kommit på varför det endast fungerar på vissa maskiner.
När man kör Windows 2000 måste SP2 vara installerat, då fungerar allting perfekt. Vad i SP2 som åtgärdar problemet har jag ingen aning om, men någon här kanske har kännedom om det lite bättre?

Lurigt fel.... :-) Bra att du kom på vad det var !

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)