webForumDet fria alternativet

Problem med checkboxar

5 svar · 206 visningar · startad av NETwork

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Sitter här och sliter mitt hår över något som troligtvis är väldigt enkelt! Jag har en rad med 10 checkboxar (checkbox1, checkbox2 osv...) Samtliga checkboxar tillhör samma grupp. Det måste väl på något sätt gå att loopa igenom dessa så man slipper gå igenom varenda checkbox manuellt för att hitta den som är markerad!??!?!

Så här försökte jag men det funkade ju inte:

for (int i=0;i<10;i++) {
  if (CheckBox[i].Checked) {
    myString = CheckBox[i].ID;
    break;
  }
}

Sen undrar jag om det inte går att skicka med ett värde i en checkbox, typ value? Det går ju att sätta text på den och hämta det värdet men det vill jag inte använda eftersom texten skrivs ut bredvid checkboxen...

Ah, fel av mig... RADIOBUTTONS menar jag, inte checkboxar!!! Det är radiobuttons jag försöker loopa igenom.

GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg

PÅ a svarar vi, använd en CheckBoxList, typ detta

for (int i=0; i < Check1.Items.Count; i++) {
  if ( Check1.Items[ i ].Selected ) {
    // List the selected items
    s = s + Check1.Items[i].Text;
    s = s + "<br>";
  }    
}

Exemplet snott ifrån QuickStarten, vilken är en av de bästa referencerna.

Ett ställe där den finns..

http://samples.gotdotnet.com/quickstart/

På b frågan angående ett value svarar vi.

På alla kontroller finns det någe som heter attributes. Dessa kan du setta helt själv och döpa dem till vad du vill etc.

Ex

I designen, (Observera myOwnAttribute..)

<asp:CheckBox id=Check1 Text="CheckBox 1" runat="server" myOwnAttribute="KalleKula"/>

Sen i koden

string myString = Check1.Attributes["myOwnAttribute"];

doh, nu får jag ju skriva om hela svaret..

Nåja, använd istället RadioButtonList på exakt samma vis som jag skrev om checkboxlist. Items propertyn på den är nämligen samma som på radiobutton nämligen en ListItemCollection.

Tips, förutom QuickStarten är Microsoft Visual Studio .NET Documentation ännu bättre som resource. Ni hittar den i startmenyn under .Net com documentation, ett fint litet fråge tecken. Hoppa till söken och skriv in "radiobuttonlist members" och ni kommer snart att få upp alla detaljer angående det objektet.

Over and out, måste jobba

Hehe, nä det behöver du inte... jag klarar mig nog nu. En radiobuttonLIST är det ju jag ska använda!!! Tack! :)

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)