Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Jag håller på att få göra en "banktjänst" som en övning i min bok men det vill inte fungera. x(
Det är inloggningen som inte vill sig.
Jag fyller i rätt uppgifter men ändå så blir jag inte inloggad.
Någon som vet vad som kan vara fel?
<% @ Page Language="VB" %>
<% @ Register TagPrefix="ASPNETBank" TagName="Header" src="header.ascx" %>
<script runat="server">
Sub Submit(Obj As Object, E As Eventargs)
If tbUserName.Text Is "mikael" AND tbPassword Is "test" Then
Response.Cookies("Fnamn").Value = tbUserName.Text
Response.Redirect("account.aspx")
Else
lblMessage.Text = "<font color=#FF0000>Fel användarnamn eller lösenord!</font><br>"
End If
End Sub
</script>
<html>
<head>
<title>Banktjänster i ASP.NET</title>
</head>
<body>
<ASPNETBank:Header runat="server"/>
<font face="arial">
<p>Välkommen till banktjänsten. Mata in ditt användarnamn och lösenord om du vill ha tillgång till din kontoinformation.<p>
<form runat="server">
<asp:label id="lblMessage" runat="server"/>
<table>
<tr>
<td width="75" rowspan="3"> </td>
<td width="50" valign="top">
<font face="arial">Användarnamn:</font>
</td>
<td width="50" valign="top">
<font face="arial">
<asp:textbox id="tbUserName" runat="server"/>
</font>
</td>
</tr>
<tr>
<td valign="top">
<font face="arial">Lösenord:</font>
</td>
<td valign="top">
<font face="arial">
<asp:textbox id="tbPassword" textmode="password" runat="server"/><p>
</font>
</td>
</tr>
<tr>
<td align="right" colspan="2">
<font face="arial">
<asp:button id="btSubmit" onClick="Submit" text=" Logga in " runat="server"/>
</font>
</td>
</tr>
</table>
</form>
</font>
</body>
</html>
Tacksam för svar!
/Mika3l
Hej!
Byt 'Is' till ett likhetstecken (=). Sedan måste du också hämta texten i lösenordsrutan.
<script runat="server">
Sub Submit(Obj As Object, E As Eventargs)
If tbUserName.Text [b]=[/b] "mikael" AND tbPassword[b].Text[/b] [b]=[/b] "test" Then
Response.Cookies("Fnamn").Value = tbUserName.Text
Response.Redirect("account.aspx")
Else
lblMessage.Text = "<font color=#FF0000>Fel användarnamn eller lösenord!</font><br>"
End If
End Sub
</script>
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Jag kan inte använda =, jag får felmeddelanden där det står att jag ska använda Is istället. :l
Dock föredrar jag =.
Ska prova din kod lite senare.
Tack för hjälpen! :)
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Jag har verkligen ingen koll på det här med .net, men eftersom jag ändå är lite intresserad så har jag ju ändå försökt hänga med... och nu vet ju inte jag om det skall vara så men på andra raden i ditt script står det:
och jag undrar skall det vara header.ascx ?
Om det skall det så har jag lärt mig något nytt, och skall det inte det så kanske det inte blir rätt ändå men jaja...
MVH Patrik
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Det ska alldeles säkert vara som juventus1 skrev... och nejdå Patrik81, filändelsen ascx är det inget fel på... sk pagelets har den filändelsen. En pagelet kan man säga är en sida i en sida som du kan "klistra in" och återanvända flera gånger, exempelvis en gemensam sifot. En pagelet kan också innehålla kod precis som en vanlig aspx-sida.
Vad får du för felmeddelande?
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg
Ursprungligen av Patrik81 Jag har verkligen ingen koll på det här med .net, men eftersom jag ändå är lite intresserad så har jag ju ändå försökt hänga med... och nu vet ju inte jag om det skall vara så men på andra raden i ditt script står det:
och jag undrar skall det vara header.ascx ?
Om det skall det så har jag lärt mig något nytt, och skall det inte det så kanske det inte blir rätt ändå men jaja...
MVH Patrik
.ascx har man i filändelsen för att det är en användarkontroll som det fint heter. I detta fall så används header.ascx som en vanlig includefil skulle jag gissa. som SSI alltså.
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg NETwork --> aah.. du hann förklara före mig :)
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Då har man lärt sig något nytt idag med då ;)
Det kunde ju ha varit ett fel som smugit sig in där... *vet bättre nästa gång* ;)
MVH Patrik
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Jo, det är användarkontroller Patrik. :)
NETwork: Jag får inget felmeddelande men även om jag skriver rätt användarnamn och lösenord så får jag ett felmeddelande, fast det kanske fungerar när jag har lagt till .text efter tbPassword som jag hade glömt, har inte provat ännu. :p