webForumDet fria alternativet

databas

6 svar · 292 visningar · startad av Jennie_Pennie

Jennie_PennieMedlem sedan apr. 200235 inlägg

Snälla, nån måste hjälpa mig!! Håller på att bli tokig.

Jag försöker öppna en databas och hämta information från den men får meddelandet att databasen redan är "exclusively by another user, or you need permission to view its data".

Jag har satt rättigheterna så det kan itne vara det som är problemet...

Jag håller på bli tokig. Snälla, är det nån som vet??

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Vad är det för databas!? Har du den öppen i något program?

en databas som jag skapat själv, har inte den öppen...

Jo, men vilket program använder du för databasen? Access? SQL-server? Eller är det en textfil (hm, förmodligen inte med tanke på felmeddelandet), XML?

Databasen ligger någonstans under din root-katalog antar jag?

nu fungerade det, när jag la den direkt under webbservern, men det är väl inte så säkert eller? fick ett annat felmeddelande dock som jag ska ta itu med... : )

Precis, du måste ha databasen i din wwwroot eller i en virtual root. Om det är säkert... tja, har du en accessdatabas så skulle jag inte vilja tala om säkerhet direkt, det är inte extremt svårt att komma åt innehållet om man säger så.

Har ni provat att öppna en access-db som en textfil!? Allt står typ i klartext. :) Nåja, det är ingen risk att någon kan gå in och möblera om i din databas... (o)säkerheten ligger väl i att det är ganska enkelt att läsa en del databasfiler. Har du sql-server eller något annat seriöst så är säkerheten naturligtvis bättre.

oki... men nu vill jag ju bara testa funktionerna som finns i ASP.NET så jag orkar inte bry mig så mycket om säkerheten... men det skulle vara kul att använda mig av det jag kommer fram till sen och då kanske man vill ha lite säkert omkring sig... får återkomma med frågor om det då... *ler*

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)