Undrar om nån kan ge mig klarhet i detta fel..
Could not find installable ISAM.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Could not find installable ISAM.
Försöker öppna en databas och hämta värden från den... nån som vet?
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Hur kopplar du upp dig mot databasen?
med hjälp av connection... här är ett exempel där jag försökt:
<%@ import Namespace="System.Data" %>
<%@ import Namespace="System.Data.Oledb" %>
<script language="VB" runat="server">
Sub Page_Load
Dim strConnection as String ="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;data source=C:\Documents and Settings\Jennie\My Documents\xjobb\db2.mdb"
data_src.text = strConnection
Dim objConnection as New OledbConnection(strConnection)
try
objConnection.Open()
con_open.text="Conncetion opened sucessfully.<br>"
objConnection.Close()
con_close.text="Connection closed<br>"
catch e as Exception
con_open.text="Connection failed to open.<br>"
con_close.text=e.ToString()
end try
end Sub
</script>
<html>
<body>
<h4>testing the data connection
<asp:label id="data_src" runat="server" /></h4>
<asp:label id="con_open" runat="server" /><br>
<asp:label id="con_close" runat="server" /><br>
</body>
</html>
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Databasen måste ligga under din wwwroot någonstans, eller i en virtual root om du har skapat en sådan. Annars fungerar det inte.
märkte det... tack... : )
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Hur går det med examensarbetet då? Har du kommit fram till några intelligenta slutsatser om nya .net-plattformen? :)
Vad pluggar du om jag får fråga det? Systemvetenskap gissar jag...
med examensarbetet går det inte så bra måste jag säga, men det går betydligt bättre efter jag hittade det här forumet... *ler*
Läser datavetenskapliga programmet... har ingen speciell inriktning, gillar webbprogrammering dock... men inte ASP.NET för det är så j*la svårt... eller så är det jag som är trög... ;)
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Om det är någon tröst så har jag hållit på med det här i två år och jag fattar fortfarande ingenting. Säger väl mer om mig än om .net iofs...
Nåja, du har valt helt rätt ämne om du är intresserad av webbprogrammering - eller rättare sagt programmering i windows överhuvudtaget. När .net slår igenom ordentligt inom något år eller två så har du ett trevligt försprång...
Kör så det ryker!
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Ursprungligen av NETwork Databasen måste ligga under din wwwroot någonstans, eller i en virtual root om du har skapat en sådan. Annars fungerar det inte.
Kan det verkligen vara så värdelöst? Och i sådana fall, varför i hela fridens namn då? :q
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Tja, jag antar det iaf. Jag har försökt lägga den utanför men fick det aldrig att fungera så jag utgick från att det var ett "måste". Nu pratar vi access alltså.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Så kan det vid den store Ba'alzamon inte vara. Det går ju utmärkt i vanliga ASP, så i borde ju funka i .Net också, det måste väl bero på läs- och skrivrättigheter för serveranvändaren (IUSR_slask eller vad det nu blir).
jag tycker oxå det borde fungera i .net, men jag har försökt och försökt och det funkar faktiskt inte... om du kommer på nåt så hör av dig... :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg ja det kan det nog... tackar :)