webForumDet fria alternativet

besök med intervall

.NET

4 svar · 281 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Jag behöver en bit kod som besöker en viss webbsida med en viss tids-intervall, säg fem minuter.

Hur ser detta ut? En annan kille sa nåt om Internet Access komponenten i VB, men jag har aldrig använt den så.. :l

Medlem sedan mars 20011 346 inlägg

eeeh! Vill du visa sidan i ett webfönster? i så fall får du lägga till "Microsoft Internet Controls" som finns när man högerklickar på verktygsmenyn och väljer components.

Sedan lite kod...finns säkert bättre sätt...men..men
Lägg till en timer (finns som default i menyn)..och den fina jordglob som dykt upp när du la till komponenten.

Dim tid as Integer

Private Sub Timer1_Timer()
tid=tid+1
If tid=300 Then '# Alltså 300 sekunder
WebBrowser1.Navigate("http://www.test.com")
tid=1
End If
End Sub

Glömde skriva att du måste gå in på egenskaper på "Timer1" och sätta interval till 1000 dvs 1 sekund.

Nja, jag vill egentligen bara fråga webbplatsen om den finns. Svarar den så skall den alltså bara gå vidare, om inte webbplatsen svarar så skall en funktion exekveras.

Det blir lite jobbigt om det ploppar upp fyrtio-fem tusen webbläsarfönster på servern helt plötsligt, så det skall helst ske i bakgrunden. Typ..

Ingen som vet hur jag skall göra? :(

Typ PING -> om svar = ja: börja om; om svar = nej: kör en sub

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Man kan säga åt kontrollen att den inte ska vara synlig och navigera "silent". Testa och leka med dessa properties. Man får ett event tillbaka då navigeringen är klar.

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
148 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
156 ms — ändringar (db)