fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg Jag har precis flyttat över mina asp.net filer till vårt webhotell som precis installerat .net-framworket.
Jag har dock problem...jag får nämligen något fel. Vad det är för fel syns dock inte för den vill inte visa vad det är för fel, utan hänsvisar till att jag ska skapa en "web.config"-fil med info i.
Detta har jag oxå gjort och jag har placerat filen både i roten och i aktuell mapp (som även ligger som en Applikation; VD). Jag har helt enkelt kopierat koden från fel-sidan:
<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="Off"/>
</system.web>
</configuration>
Men, den verkar inte bry sig om att jag lägger dit en "web.config"-fil, den struntar helt enkelt i det.
En fråga till:
Det skapas en mapp som heter "bin" där det läggs en "dll"-fil(som verkar behövas för att kunan köra aspx-filen), vad innehåller denna filen?
Nån som har nån idé eller nåt tips att komma med!
Tack på förhand!!!
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg får du inte web.config huvudtaget att fungera? säker på att du har döpt filen rätt så att det inte är en t.ex .txt fil men med filtillägget dolt.
vad menar du med
Det skapas en mapp som heter "bin" där det läggs en "dll"-fil(som verkar behövas för att kunan köra aspx-filen), vad innehåller denna filen?
använder du något specielt program som skappar filer? tell me more
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Bin-katalogen innehåller den eller de dll-filer med ALL kompilerad kod för dina sidor, varje dll är en assembly. Om du exempelvis använder vs.net med code-behind så kommer dina aspx-filer att inte att innehålla någon programkod överhuvudtaget och dina cs/vb-filer har du heller ingen nytta av på webbservern, de används endast vid kompileringen vilka alltså skapar dina assemblys (dll:er) ... motsvarigheten till gamla COM skulle man kunna säga.
Förutom fördelen i att allt är kompilerad kod, så har du också säkerheten i att koden inte ligger öppen. Exempelvis om du ska sälja en webbapplikation så kommer de aldrig åt programkoden som ju ligger som dll-filer i bin...
En teori är till att du inte bara kan lägga till en web.config är helt enkelt att koden i denna hämtas från dina dll:er i BIN, själva filen i sig har du alltså ingen nytta av på servern. Du måste förmodligen kompilera om och skicka över dll-filen, inte web.config-filen.
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg prova att lägga in detta längst upp på sidan när du felsöker:
<% @ Page Language="VB" Debug="True" %>
Då ska du få felmeddelandet. När den är buggfri är det bara att ta bort Debug="True" så kommer inga felmeddelanden att visa .... fast, du bör koda in ngn sorts felhantering, ser klart snyggare ut för eventuella besökare om ngt skulle hända som man missat.
cya,
PatrikB
fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg Tack för tipsen!
...men felet berodde på att domänen och dess mappar inte hade rätt rättigheter satta för "aspnet"-användaren.
Tack ändå!