.net är framtiden... åtminstone enligt Microsoft. Säga vad man vill om MS, men deras produkter har ju en tendens att bli standard faktiskt... :)
.NET är MS nya plattform för deras framtida produkter skulle man väl kunna säga. En del i .net är asp.net (har inget med gamla asp att göra mer än namnet) som tillsammans med diverse olika programmeringsspråk - bland annat MS nya c# - kommer att bli en viktig utvecklingsplattform för webbapplikationer. Hög tid att lära sig alltså om du är intresserad av webbprogrammering.
eriks: ASP.NET kan i viss mån vara enklare en classic ASP. Man slipper koda många saker själv, utan kan koncentrera sig på strukturen.. har precis börjat själv men märkte att du t.ex kan göra rätt snygga lösningar mot databas med bara några rader kod.. loopning horizontellt, paging , editera en framloopad tabell med bara ett musklick etc etc.. med gamla ASP krävdes säkert mängder med kod för att åstadkomma samma sak.. prova o se vad du tycker :)
Det som jag nämnde nyss har ju iofs att göra med syntax mest.. vad gäller .NET själv är väl ett av huvudsyftena mest att MS vill efterlikna Javas "write once" koncept..
larsson: NETwork föreslog den här sidan för ett tag sen o jag tycker den är väldigt illustrativ..
Som ni ser så är .net betydligt mer än ett sätt att bygga webbapplikationer...
Om .net är lätt att lära sig? Ja och nej. Jag antar att du menar webbdelen i .net? Asp.net är lätt att lära sig men asp.net är inget värt utan ett riktigt programmeringsspråk, exempelvis vb.net, c# eller c++. Ett programmeringsspråk är inget som jag lär mig på en kvart precis, men å andra sidan behöver du ju inte precis kunna ALLT för att klara av att bygga en gästbok eller ett forum.
Att göra ett forum i asp.net och c# är definitivt lättare än att göra samma sak i gamla asp. Däremot har jag kompisar som har kopplat ihop sina webbapplikationer med exempelvis Exchange, Active Directory osv... och det verkar inte helt enkelt att göra det. Mao, det kan bli hur svårt som helst... men ALLT GÅR. Det gör det inte i gamla asp... det är skillnad på programmering och scripting.