niconMedlem sedan sep. 200134 inlägg
Jag vill kunna skicka variablar mellan 2 webservrar som finns på 2 helt olika ställen. Det lätaste måste ju vara att avnända COM Objekt. Nu undrar jag bara vart jag skall programmera dessa i och som vad? Är det Active X DLL?
Är det myckes som skall skrivas för en sådan komponent?
Finns det några färdiga sådana som man kan titta i?
UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg
Du ska göra ActiveX DLL. Du behöver inte skriva mer för en sådan komponent än för något annat (åtminstone inte i VB). Sedan registrerar du komponenten med regsvr32.exe. När jag har hållit på med detta, har jag registrerat komponenten på båda datorerna, dels på den där jag avser att köra komponenten, dels på den dator från vilken komponenten anropas. Skälet till det är att den datorn ska "veta" att komponenten finns. Då kan jag använda "dcomcnfg.exe" för att peka på den dator där komponenten ska köras. Det kanske finns smartare lösningar som jag inte känner till.
BeatboxMedlem sedan okt. 20012 496 inlägg
Du får vara uppmärksam på att alltid skicka ByVal. Default skickar VB variabler ByRef och jag har ingen aning om pekaren då automatiskt marshlas. Annars lär det ju inte fungera.
Någon som vet ?
// BeatBox
UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg
-> Beatbox
Mycket möjligt att du har rätt. När jag gjorde det där var det i Delphi. Där måste man explicit tala om ifall man vill skicka en pekare, så där blir det värdet om man inte funderar på saken. Jag skulle inte bli förvånad om VB fixar det där genom någon automatik, som så mycket annat. Men blir det något strul, så är det nog en god idé att pröva med ByVal.