webForumDet fria alternativet

asp.net uppbyggnad och säkerhet

.NET

1 svar · 291 visningar · startad av renholm

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg
Frågan#1

hej!

jobbar på en sida och funderar lite på hur man ska bygga upp den.

jag har tänkt att man på varje sida includerar top och bottom med användar kontroller (.ascx) t.ex:

<%@ Page Language="VB" Debug="true" %>
<%@ Register TagPrefix="thepage" TagName="Top" src="_core/top.ascx" %>
<%@ Register TagPrefix="thepage" TagName="Bottom" src="_core/bottom.ascx" %>

<form runat="server">
<thepage: runat="server"/>
sidan kommer här
<thepage:bottom runat="server"/>
</form>

och sedan hur validerar man en användare på bästa sätt.. användarna kommer sparas i en databas... användaren kommer ha ett speciel accesslevel som är olika på varje sida så då kan jag inte använda ASP.NET inbyggda säkerhets kontroll... några förslag?

Medlem sedan maj 2001329 inlägg

På a svarar vi..

Att använda kontroller är helt rätt tänkt. Vi använde nästan utslutande kontroller i ett projekt vi nyss avslutat. (inte bara menyer, utan loggin, små rutor som presenterade massa info för användrna, mm.) Min erfarenhet av det var att det är väldigt smidigt att jobba med dem.
Därför att man fick bra kontroll över sidan, både som programmerare o designer. Som programmerare därför att man kunde issolera funktioner, vilket gjorde att sidan ej blev rörig. Och som designer framför allt därför att det är lätt att bara flytta en kontroll till ett helt annat ställe på sidan.

På b svarar vi kanske..

Lite svårare att svara, men jag tror att det bästa sättet att lösa det på är att använda Role Based Security.
Eftersom detta egentligen arbetar med win2000 konton får du koppla dina databaskonton till en roll. Detta gör man med klasserna GenericPrincipal och GenericIdentity.

Denna sida..

http://www.c-sharpcorner.com/Tutorials/DotNetSecurityVP001.asp

förklarar en del om security. Det jag tror du ska använda står under 6. Implicit Permission. För övrigt så fanns det med en mycket bra artikel i aprils mdsn magazine (microsoft journal for developers) om säkerhet.

Hoppas att du kommit lösningen ett steg närmare.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)