webForumDet fria alternativet

Microsofts .NET [va?]

10 svar · 690 visningar · startad av malun

malunMedlem sedan okt. 200122 inlägg

Jag förstår inte riktigt hur Microsofts .NET kommer att funka.

Kommer program utvecklade med visual studio.NET att kunna köras på alla windows datorer?
Eller måste man installera något speciellet .NET stöd (liknande java runtime environment)?
Kan .NET jämföras med java runtime environment?

På Microsofts hemsida känns förklaringen lite "flummig" och jag får inget svar på min fråga.

Hoppas på er hjälp!
/malun - en aning förvirrad

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Flyttar över tråden till .NET forumet

Stoffe-2k - Moderator WF

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Re: Microsofts .NET [va?]

Ursprungligen av malun Kommer program utvecklade med visual studio.NET att kunna köras på alla windows datorer?
Eller måste man installera något speciellet .NET stöd (liknande java runtime environment)?
Kan .NET jämföras med java runtime environment?

Ja, .Net kommer att kräva en speciell runtime.
Ja, .Net kan väl jämföras med JRE, men det finns skillnader... typ... ;)

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Common Language Runtime (CLR) kallas den om jag inte minns fel. Den måste installeras separat oavsett vilken windows-version du har idag... men .net-servrar är ju på väg och jag utgår från att du inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att ha .net-stöd i alla versioner av windows. XP är väl egentligen någon slags halvfärdig .net-produkt?

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Common Language Runtime (CLR) kallas den om jag inte minns fel.

Du har så rätt NETwork :)

Koden kompileras till MSIL kod också, är det något man måste installera extra(=.NET Framework) eller finns det redan i Windows?

/Mika3l

Jaha. Tack för hjälpen! Jag känner mig upplyst :)

Men vad konstigt att microsoft inte anstränge sig lite extra och lade in .net stöd i XP redan från början! Om de nu vill att .net skall slå igenom så fort som möjligt är det väl dumt att alla skall behöva ladda ner en runtime? Fast det är klart... Själva tanken är kanske att det skall slå igenom på på serverfronten först.. eller?

/malun

Just det, MSIL... MicroSoft Intemediate Language väl? Som du vet så har .net stöd för väldigt många programmeringsspråk och när dessa kompileras så får du MSIL-kod oavsett vilket programspråk du skriver i och jag tror att detta är det lager som ligger längst ned innan allt översätts till binärkod.

Att det inte finns .net-stöd i exempelvis XP beror nog helt enkelt på att produkten inte fanns när XP var färdigt. Jag vet inte hur mycket av .net som redan finns i XP, jag har dessutom hört (men det är kanske fel) att XP i sig själv delvis är utvecklad i .net-miljö... och stora delar av .net är ju programmerat i c#!

Lite rörigt det här, någon bättre vetande kanske kan reda ut detta bättre än jag? :)

Jag läser precis i datormagazin och här finns bland annat en intervju med mr Bill Gates Himself angående .NET:

Saxat från tidningen:

"Visionen är att information, tjänster och program ska vara tillgängliga för användaren via internet oavsett vilken plattform eller enhet man använder. .NET-ramverket beskriver hur ett program ska kunna fungera, för utvecklare innebär det att man kan programmera för vilket operativsystem som helst på vilken enhet som helst med det programmeringsspråk man föredrar så länge operativsystemet stöder XML och språket är .NET-kompatibelt."

Bill Gates säger att ".NET är en långsiktig strategi. Det är inte årets heta ämne utan decenniets. I magnitud kan lanseringen av .NET jämföras med lanseringen av det grafiska gränssnittet i förra decenniet."

Han säger vidare att "Man kommer inte riktigt förstå vad .NET går ut på förrän vi introducerar My services p åbred front. För de flesta kommer .NET bli mycket abstrakt till dess."

T.o.m Xbox kommer att använda sig av .NET-tjänster så nog kommer det att implementeras i deras produkter framöver... sen återstår förstås att se hur mycket som är babbel coh hur mycket som är verkstad. Men det ser onekligen bra ut hittills! :)

jtMedlem sedan juni 2000350 inlägg

jag har dessutom hört (men det är kanske fel) att XP i sig själv delvis är utvecklad i .net-miljö...

hmm...
Om nu dotNet kräver CLR m.m och vissa delar av XP är utvecklat med dotNet då borde ju alla dotNet program funka i XP utan någon installation av CLR eller?

Nej, tyvärr gör dom inte det :(

/malun

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Du kan ju göra en helt vanlig .exe fil om du vill. Fast det bara med C++ (än?) i .Net Då behövs inget "extra"

/T

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)