Om jag har en datagrid.
Till den är ett par funktioner kopplade.
Nu vill jag ha ett loginsystem, och jag vill kunna avgöra vilken nivå man är på, och beroende på det skall man kunna utnyttja de olika funktionerna.
Jag vet ju att man i web.config kan spärra hela sidor osv, det är inga problem. Men jag vill alltså nu bara spärra en liten funktion.
Alla funktioner ligger på samma sida, så det blir lite dumt att spärra den ;)
Några tips om sidor?
eller kanske rent av, hur jag skall göra?
Om du har en databas med användarinformation så kan du ju alltid skapa ett fält med olika typer av behörighet och sedan behandla dem på olika sätt i dina funktioner med hjälp av if-satser. Nybörjarexempel (med tanke på det antal inlägg du har gjort så är du väl ingen nybörjare, men ändå... :) )
En kolumn "behörighet" i databasen med två nivåer: hög eller låg. Sen en datagrid med en raderafunktion:
Hm... näe, jag kan inte komma på något sätt som känns nytt... cookies är ju också gammal skåpmat och då blir det ju if-satser i alla fall. Du kanske kan skapa en egen klass som returnerar olika behörighet till olika användare så blir det i alla fall lite objektorienterat... eller nåt...
Ok, var på en VS konferens där en fet liten finnig amerikan diskuterade säkerhet och det ska gå att göra nått i den hä stilen.
[PrincipalPermission
(SecurityAction.Demand, Role="Administrators")]
public void ProtectedMethod() {
//does some operation reserved for Administrators
}
Jag bifogar powerpoint presentationen från hans föreläsning och hoppas att du kan få nån nytta av den.