BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Hej!
För att göra frågan enkel vill jag helt enkelt koppla upp mig mot en accessdatabas och visa hela innehållet i en tabell.
Det har hittills fungerat när jag har skrivit koden själv, men jag vill lära mig VS.NET nu och det var inte så enkelt ;)
Jag tryckte in en oleDbConnection, valde Jet OLEDB 4.0, så långt fungerar allt..
Därefter la jag in en oleDbDataAdapter och skrev in en fråga som jag ville ha.
Därefter la jag in ett DataSet.
Sedan la jag in min datagrid, försökte koppla den till datasetet för att sedan kunna justera tabeller osv, men detta fungerar inte alls.
Jag får inte fram tabellerna i datagriden.
Kan någon vänlig själ göra en "kom-igång"-text för mig angående att visa information i datagrids från databaser, i VS.NET?
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Inte mycket till hjälpnu... men trots att jag använder vs.net så kodar jag kopplingar till databaser manuellt. Det beror väl mest på att jag inte orkat sätta mig in i hur det fungerar...
SKriv gärna här och berätta hur du gjorde om du lyckas få det att fungera!
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Jag visar fyra blider som gör det mera ännu mer kryptiskt.
Bild 1
Här visas datasettets properties och man ser klart och tydligt att den hittat mina kolumner i databasen.
Bild 2
Provar connection gentemot databasen, inga som helst problem.
Bild 3
Kollar min dataadapter och kör "fill dataset", plopp, all data ramlar ner där andra pilen pekar (den längst ner).
Bild 4
Jag väljer Propery builder på min datagrid. Klart och tydligt ser man att den har hittat tabellen och alla fält också.
Utifrån detta kan man bara anta att jag har gjort något fel. :)
Men eftersom den hittar allting i det sista skedet, så tycker jag att det är märkligt.
Jag har provat att sätta olika färger på kolumner/värden osv i datagriden, så de inte skulle vara vita (inte synas). Men det är inte det som är problemet heller, för inte ens header/footer visas när jag kör preview..
Jag provade att köra in en sida där jag skrivit kopplingen manuellt osv, det fungerar perfekt. Men då är ju VS.NET helt menigslös tycker jag. Jag vill kunna "dra och släppa", och klicka för attribut.
Helt enkelt, jag vill lära mig VS.NET :)
Snälla, någon som har löst detta... berätta hur man gör :)
1

2

3

4

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg VS.BUG ?
Enligt en annan utvecklare är detta uppenbarligen en bugg i VS.NET 1.0
Det fungerade tydligen perfekt att göra såhär i VS.NET Beta 2. (Jag har inte testat).
När han dock skulle prova - på min förfrågan - så fungerade det alltså inte i VS.NET 1.0
Om någon kommer på hur man går runt detta, alternativt talar om att det inte alls är en bugg utan det rör som om att jag har glömt fylla i något värde så går det bra att tala om det för mig :)
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Har du installerat VS.Net på en ren maskin, eller hade den Beta eller RC version av VS.Net på sig innan?
Varför Jet?
/T
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Det var en helt ren maskin. Fick nämnligen formatera, då jag hade 98:an innna. Så jag installerade w2k professional, och det är den jag kör på.
Jag kör JET för att jag inte har SQL-Server hemma installerat.
Men jag har pratat med andra som har fått det att fungera i BETA 2:an och det fungerar inte för dem heller.