webForumDet fria alternativet

Sql

4 svar · 150 visningar · startad av gundeman

gundemanMedlem sedan jan. 200167 inlägg

Om jag endast använder sql för att öppna en databas och välja tabell kan jag då använda access 2000 eller måste jag lägga til en adodc.
Som det är nu så skriver jag så här
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
Set Databas = OpenDatabase(App.Path & "/final97.mdb")

Om jag måste använda adodc,hur kan jag då deklarera databas så att det blir databasen som är vald genom adodc via connectionstring?

Fixade det problemet men fick istället ett annat.

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
MSFlexGrid1.AddItem IIf(IsNull(tabell.Fields("personnr")), "", tabell.Fields("personnr"))

Tolkar jag inte detta rätt nu? Om personnr=null då skall msflexgrid bli null annars skall den lägga till personnr.
När jag kör detta så blir fältet null varesig den är det i databasen eller ej.

Det problemet löste sig också tillslut.
Men självklart har jag fått ett annat problem.
När jag listar tex alla efternamn combobox så blir det ju så att samma namn förekommer flera gånger i cb:n eftersom att det finns flera med samma efternamn. Jag vet att mans skall använda SELECT DISTINCT för detta men jag får det inte att funka ändå.

Här är loopen för att fylla cb:n
Do Until tabell.EOF
Combo1.AddItem tabell!efternamn
tabell.MoveNext
Loop

Och här är koden för att deklarera tabell.
Set tabell = New ADODB.Recordset
tabell.Open "SELECT * FROM [lev reg]", databas

Jag har försökt att använda distinct i select satsen ovan men det funkar inte.

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

tabell.Open "SELECT DISTINCT * FROM [lev reg]", databas

borde funka

------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.

Men det gör det tyvärr inte.
Misstänker att jag måste göra nått i loppen som fyller cb:n, men jag vet inte vad.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)