Varför funkar inte detta?
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
Private Sub Option2_Click()
Combo1.Clear
If Option2.Value = True Then
Do Until tabell.EOF
Combo1.AddItem tabell!persnr
tabell.MoveNext
Loop
End If
End Sub
Meningen är att när användaren klickar på option2 skall först comboboxen rensas och sen skall den lägga till den nya informationen, men det gör den inte.
Svårt att säga utan mer bakgrundsinformation :)
Får du nåt felmeddelande? Om inte så kanske det är nåt knas när du ska loopa igenom ditt rs... OM du redan har loopat igenom det en gång så står du redan sist i det t.e.x (ett vanligt misstag) Nåja; Mer info!
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
Jag får inget fel meddelande, det som händer är att den inte fyller comboboxen efter att den att den har rensat den.
Situationen innan är ju att användaren trycker på option1 så att alla namn listas i cb:n, men kommer sen på att han/hon vill lista alla persnr och trycker på option2. Då skall ju alla namn tas bort ur cb:n och ersättas med persnr.
Högerklicka i den grå marginalen till vänster om källkoden, och lägg till en breakpoint där. När du sedan kör programmet inifrån VB, kommer det göra ett litet stopp där. Då kan du lägga till watches för olika variabler, eller ännu enklare, låta muspekaren "sväva" ovanför variablerna, och du ser vad du har lagrat i dem.
Ett litet tips är att du börjar med att kolla "tabell.EOF". Risken är att det villkoret är sant redan från början, åtminstone om du redan har loopat igenom ditt recordset utan att gå tillbaka till början. I så fall får du köra "tabell.MoveFirst" (har för mig att kommandot heter så) innan du kan loopa igenom det igen.
Nu är det mer saker som krånglar...
Jag vill att vissa kolumner i msflexgrid skall kunna döljas och då hittade jag colisvisible. Dess syntax är
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
object.ColIsVisible(index) [=Boolean]
Det tolkar jag som om jag skulle kunna skriva
msflexgrid1.colisvisible(4)=false
Men dett funkar ej. Det står "assignment to constant not permitted."
Enligt dokumentationen returnerar propertyn ett boolskt värde. Inget antyder att du kan sätta ett värde. Notera också namnet, ColIsVisible, som antyder att du bara kan använda propertyn för att kolla om kolumnen är synlig, inte ändra på saken. Med andra ord, propertyn är en konstant som kan vara True eller False, vilket också ditt felmeddelande antyder.
Nja...en flexgrid har inget stöd för att dölja bara en viss kolumn. Men vad du däremot kan göra är att sätta en viss kolumns bredd till "0". Då syns den ju inte alls och är på sätt och vis dåld.