webForumDet fria alternativet

COM-objekt och recordsets

6 svar · 271 visningar · startad av OveRRidE

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag har ett com-objekt som sköter all data hämtning genom hela applikationen, den öppnar som vanligt, en connection och ett recordset, hanterar SQL-strängen som jag skickar som parameter och returnerar recordset:et till mig. Nöjd och glad, kexchoklad.

Men om jag bara vill göra en databas ändring, och inte place:a nåt i ett recordset, t.ex. en "DELETE * FROM...".. hur gör jag då? Jag menar.. jag kan ju knappast använda samma komponent eftersom den är anpassad för att returnera till ett rs. Och hur ser anropet ut, då det egentligen inte returnerar nåt... :q
Skall man knåpa ihop en speciell dll för detta ändamål och anropa den på vanligt sätt?

Ganska ny på detta området..

------------------
"-Of all the things i´ve lost, i miss my mind the most.-Ozzy

[Redigerat av OveRRidE den 17 jan 2002]

[Redigerat av OveRRidE den 17 jan 2002]

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Du kan absolut använda samma komponent. Skall ingenting returneras kan du ju bara skriva en Sub i din klass.

Mvh,

Och det är mindre prestandakrävande att skriva en komponent med 2 eller fler funktioner/subar istället för att ha en för vardera ändamål?

------------------

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Ja, det borde det ju vara. Om du använder samma komponent, använder du ju ( troligtvis ) samma datakälla och databaskoppling? Om du har fler komponenter, måste du öppna samma datakälla en andra gång, plus tiden det tar att skriva och tiden för ASP'n att öppna ett nytt COM-objekt. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

Ok.

Men jag tänkte på ifall komponenten blir större, (fler subar och funktioner) så måste den ta längre tid att instansiera.. ?

------------------

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Njä, det tror jag inte. Inte mer tid än att skapa en ny komponent och instansiera den. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Nej, det borde inte ta längre tid eftersom den först vid frågan efter en metod kollar queryinterface mot COM-objektet. Den laddar inte in alla metoder vid instansiering utan först när de efterfrågas.

------------------
Fredrik Klarqvist
f.klarqvist@spray.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)