webForumDet fria alternativet

Enter

6 svar · 219 visningar · startad av Thord

ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg

Hej alla, jag sitter här och försöker lär mig lite om VB. Nu har jag kommit till att jag vill hoppa till en nästa txtBox när man trycker på Enter. Precis som när man går med tabtangenten. har provat med KeyPress, men får inget mer än att det knäpper i datorns högtalare. Är vbReturn något användbart? Hur använder man det? Hittar ingen info om hur det används.

------------------
Amatörer gör det de kan. Klåpare gör det de inte kan.
Walt Disney

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If KeyAscii = 13 Then '13 = carrige return
Text2.SetFocus
End If
End Sub

------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.

Tack Jon, nu fungerar det som jag vill så när som på det knäpp (beep) som blir i datorns lilla högtalare. Går det att få bort?

------------------
Walt Disney

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Kolla detta tidigare inlägg: http://program.webforum.nu/wf/Forum25/HTML/000154.html

------------------
Fredrik Klarqvist
f.klarqvist@spray.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/

Tack, nu har jag fått datorn att jobba i det tysta :D Då kommer det naturligtvis en följdfråga. Jag har ju en hel del textboxar och vill ha den att hoppa till nästa textbox Ska jag skriva följande för varje textbox

Private Sub txtMånadslön_keypress(keyascii As Integer)
If keyascii = vbKeyReturn Then '13 = carrige return
keyascii = 0
txtSkatt.SetFocus
End If
End Sub

Private Sub txtSkatt_GotFocus()
txtSkatt.SelStart = 0
txtSkatt.SelLength = Len(txtSkatt.Text)
End Sub

Eller kan man använda någon anropsfunktion för att slippa skriva detta tusen gånger?

------------------
Walt Disney

Som ni säkert redan förstått så är jag helt grön på det här med programmering :r och jag har nyligen avslutat en distanskurs i VB där vi hade VB 6 för Dummies som lärobok. Nu har jag suttit med ett annat litet program som jag försöker ananlysera och lära mig utav. Det jag har lärt mig så här långt att den personen bakom det programmet inte alls har samma tankesätt som jag. Troligen för att vi har olika skolor. Nåväl, nog med bakgrundsfakta. Nu när jag tittat på det här så såg jag att han använder sig av en "händelse" för alla sina textboxar och han använder sig av index i den subrutinen. När man går in i en textbox får då index samma värde som tabindex?
Hoppas ni förstår även om jag inte svänger med rätt namn på sakerna. :l

------------------
Walt Disney

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Han har antagligen en control-array. Det får man om man tar sin första textbox och kopierar till flera. Det blir då nåt i stil med textbox(siffra).text man använder sig av.

Textboxarna få tabindex som följer varandra i alla fall. Dock är det inte alls säkert att tabindex och index är samma...

------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)