Vad är den bästa/mest tillämpade databaskopplingen i VB?
Om man vill hantera data med allt vad det innebär, lägga in/ta bort/redigera etc.
Databaskoppling
9 svar · 273 visningar · startad av ironhead
Vilket sätt som är bäst beror på vad du ska göra och hur du vill använda ditt program / din data.
Det finns flera olika sätt att jobba med databas-baserad information.
* Använda Microsoft ADO Control som datakälla och sedan använda den som "datasource" från andra komponenter som tex. "Datalist control", "Datagrid Control" etc. I ex. "Datagrid"-kontrollen kan du själv ställa in om du ska kunna uppdatera / ta bort osv. direkt i kontrollen.
* Referera in MS ADO och arbeta med ADO som ett COM-objekt. Dvs. du sköter själv öppning av databas-koppling, uthämtning av kolumner mha SQL-satser osv. Du kan sedan fylla upp diverse kontroller med denna datan och själv sköta INSERT/UPDATE/DELETE osv.
Själva databas-kopplings-strängen kan du dels ange själv som en sträng, men även använda en DSN, UDL-fil osv.
Vidare kan du använda en "Dataenvironment" för att skapa databas-kopplingar, sql-frågor osv. och sedan använda den från ditt program.
Vilket som är bäst varierar från situation till situation.
Om du behöver hjälp så förklara vad du ska göra så kan man utgå ifrån det.
------------------
Fredrik Klarqvist
f.klarqvist@spray.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/
Hade tänkt använda mig av denna variant :)
Referera in MS ADO och arbeta med ADO som ett COM-objekt. Dvs. du sköter själv öppning av databas-koppling, uthämtning av kolumner mha SQL-satser osv. Du kan sedan fylla upp diverse kontroller med denna datan och själv sköta INSERT/UPDATE/DELETE osv.
Ok...det var steg 1, nu vidare med lite mer frågor innan själva programmeringen...
Har du tidigare jobbat med ADO?
Har du tidigare jobbat med VBScript (ASP)?
Vad för slags data är det du ska jobba med, stora textfält, bilder, småtexter osv.?
Hur vill du att applikationen ska fungera rent grafiskt? ska all data visas och vara administrerbar på en gång eller är det bara vissa bitar åt gången?
------------------
Fredrik Klarqvist
f.klarqvist@spray.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/
Programmerar mha VBScript...och gjort db-kopplingar där mha ADO...är det samma sätt?
Jag ska dela upp admin & anv.sidor...
spara på en sida, presentera på en etc etc.
Japps. Databaskopplinarg med Ado är identiska i VBscript och VB. Bra va? :)
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
ok! tack för det!
Om jag förstod det här rätt om jag jag lär mig att göra en programsnutt med koppling till min databas i Access så ska jag kunna använda samma kod i ett VB-script för att kunna använda det på en hemsida?
------------------
Amatörer gör det de kan. Klåpare gör det de inte kan.
Walt Disney
Ja.
Det som skiljer sig blir hur du skriver ut resultaten men det förstår du kanske :)
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
Nej faktiskt inte. Sitter och leker mest med tanken på vad man skulle kunna hitta projekt att jobba med för att lära sig VB så jag kan inte se hur resultate ska bli, men i framtiden :e
------------------
Amatörer gör det de kan. Klåpare gör det de inte kan.
Walt Disney