ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg Hej alla, jag sitter här och försöker lära mig VB med hjälp av en bok från Dummies serien. Det jag nu har gått bet på är hur man får till en händelse från textbox om jag trycker enter. Jag skulle också vilja veta hur man får till om man går mellan textboxar med tab hur man får eventuell text som redan står där att bli överstruken (blå) så att det bara är att börja skriva med en gång.
------------------
Amatörer gör det de kan. Klåpare gör det de inte kan.
Walt Disney
För att reagera när man trycker på enter ska man använda händelsen KeyDown och kolla om KeyCode=13, eftersom 13 är ASCII-koden för enter
För att se till att texten blir markerad skriver du:
Private Sub Text1_GotFocus()
Text1.SelStart = 0
Text1.SelLength = Len(Text1.Text)
End Sub
Denna koden sätter starten för markeringen i början av textrutan, och markeringslängden lika lång som texten i textrutan
------------------
---------------------
Magnus Olsson
Studera till dataingenjör vid Högskolan i Borås
ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg Skriver man bara av rätt så går saker att få till så att det fungerar. När jag lägger in så att händelsen ska hantera return så får jag fortfarande plinget som jag även hade tidigare när man tryckte på return och inget hände. Så ska det väl inte vara? Jag skulle även vilja att markören gick till en speciell textruta och hoppade över ett tabindex när jag använder return. :h
------------------
Amatörer gör det de kan. Klåpare gör det de inte kan.
Walt Disney