skulle vilja göra "kalkulatorer" att ha ijobbet, man matar in parametrar och sen skall man kunna trycka på en knapp så räknar programmet fram formeln. Jag arbetar i windows miljö. Är vb eller vba lämplig?
är vb och vba svårt att lära sig? har ringa programeringserfarenhet= lite basic i slutet av 70-talet
Hej, VB och VBA är väldigt lika varandra, har du jobbat i VBA mot access/excel etc. så känner du definitivt igen dig i VB. Skillnaden är ju att i VBA så kompileras ju inte koden utan körs som "moduler/makron" mot access/excel. I VBA kan du inte heller skapa dll-filer (så vitt jag vet).
Vad gäller fråga 2 så tycker jag att VB lämpar sig ypperligt för det ändamålet. (VBA funkar ju med, men det är ju lättare att kompilera VB och så)
Gällande fråga 3 så är ju allt relativt, men om du har jobbat i basic så lär du känna igen koden i VB, men VB är ju antagligen det enklast att lära sig om du väljer mellan det och C++ eller java.
ett förtydligande:
det är detta jag vill göra:
Hej igen *L*
Jag skulle vilja göra följande:
skapa en formulär i t.ex. excel.
Genom att trycka på knappen ”beräkna” så placeras de i formuläret inmatade värden in i ett formel och beräknas. Formeln är ibland rätt komplicerat med både paranteser och potenser. Är vb och vba lämplig för detta??
Visst, jag tycker att det låter som om vb/vba skulle passa utmärkt...
...frågan är om ditt "program" ska kunna köras självt (som en exe) eller om det ska vara beroende av typ, excel?
Annars kan du ju måla upp ditt formulär i VB direkt och sen lägga all kod där så slipper du blanda in excel.
Det är lite svårt att komma med ett kod exempel, då du inte har förklarat vilka inparametrar du ska ha, vad funktionen ska göra, vad den ska returnera, m.m.
Ge exempel på vad du ska göra så kan jag hjälpa dig på traven.
Du är snäll du Fredrik!
Jo min tanke är att lära mig göra såna "räknare" som länken ger exempel på: http://www.fass.nu/avsnitt/bmi.asp
Och jag vill - om det går - att de skall finnas på skrivbordet på så sätt att om jag vill beräkan "A" aå klickar jag på A och får upp en sådan formulär som visas på sidan.. Om jag se´n vill beräkna B så gör jag på motsv sätt, osv...
Sedan när jag har lärt mig asp kanske jag lägger ut dessa på nätet.
ok...då är jag med...men nu får vi nog skilja lite på begreppen...
På vilket sätt vill du köra programmet?
1. Som en fristående applikation (VB)
2. Som en applikation i ett Office-dokument (VBA)
3. Som en asp-sida (ASP)
Börja med att bestämma dig för det, så blir det lite lättare...
Fördelar:
Du kan köra programmet självt som en exe-fil och användaren behöver inte ha office installerat. Du kan även använda mer avancerad kod och fler objekt. Koden kompileras så att ingen kan stjäla din kod. Snabbare.
Nackdelar:
Du kan inte med samma lätthet använda "färdiga" formler och funktioner i ex. excel. Men detta behöver man sällan göra så man lägger all logik och formler direkt i vb-koden.
2. VBA (genom office)
Fördelar:
tja...Används kanske främst om du har ett system i typ excel där du vill bygga vidare vissa delar själv, eller om man av nån anledning vill ha excel som "grund" i ett system.
Nackdelar:
Användaren måste ha office installerat. Du kan inte köra programmet själv utan måste först starta din typ excel-fil. Koden kompileras inte, utan vem som helst kan se och ta din kod.
Efter att du har gjort klart ditt program, så finns det en "package"-wizard som gör ett installations program åt dig och skickar med alla nödvändiga filer, så det fixar den själv.