Hej!
Nu är jag tillbaka igen, med mina funderingar. Så här är det...jag håller på att göra en skärmsläckare där jag vill att det skall snöa.Problemet är att jag får inte till programmet att göra nya flingor hela tiden. Som det är nu gör programmet en flinga som hamnar på em slumpad position och ramlar rakt ned. När den flingan ramlat till botten av skärmen, då först kommer nästa flinga fram. Jag vill alltså att många flingor skall komma fram vid olika tidsintervaller och ramla ned. Någon som kan förklara hur man går till väga för att få programmet att förstå detta.
Det är inte alls svårt att göra skärmsläckare i VB. Man sparar bara filen som *.scr och ser till att formuläret stängs när man rör musen.
Det måste ju finnas något enklare sätt än att göra en räknare för varje snöflinga. Vi talar ju om kanske 500 st flingor. Finns det ingen som har någon idé kring detta ämne?
Du går in på File-menyn och trycker på Make filnamn.Exe. Där är det bara att skriva in ett filnamn som slutar på .SCR
(Om du skriver så här "filnamnet.scr" så tvingar du programmet att göra filen till .scr)
Sedan måste du naturligtvis lägga in den filen i windows katalogen :)
125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.8a4e7caf