webForumDet fria alternativet

3d spel...

9 svar · 588 visningar · startad av Alvar s

Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg

Min kompis i skolan har gjort ett 3d spel, grafiken var inte det bästa men det funkade ju

Så nu skulle jag oxå vilja göra ett... Kan man ladda hem källkod till ett 3dspel nånstans, och isf var?? Kan man göra 3dspel i Visual basic, och isf hur??

Och en sista sak, var laddar man hem QBasic??

rymdknarkMedlem sedan maj 2000175 inlägg
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

3d spel är det mest avancerade man kan göra inom programmering och man måste vara väldigt bra på matte. Du måste nog ha läst iaf C och D kursen i matte innan du kan börja fundera på något 3d spel. Dessutom måste man ju vara väldigt bra på att göra 3d objekt och sånt. Jag skulle oxå gärna vilja göra ett 3d spel men jag är inte så bra på 2d än så jag väntar nog ett tag. Kan du inte bjuda hit din vän så kan han berätta lite om 3d programmering?

//M@rtin

[Redigerat av M@rtin den 26 maj 2000]

Det finns nog lite källkoder till 3d spel på www.programmersheaven.com men inte till visual basic för det går inte att göra 3d spel som t.ex. quake i vb (tror jag iaf) utan det måste du göra i c++ eller nåt annat språk.

//M@rtin

Jag litade helt på mina kompisar och trodde dom fattade nåt men dom kunde faktiskt inte kunna skilja på 2d och 3 dvs: han gjorde ett 2d spel...

Har hållt på lite med c ( väldigt lite.. ) men matten dröjer nog ett tag innan jag kan

Hittade förresten ett 3dspel gjort i vb på : http://www.goodnet.com/~andrewa/vbasic/prometheus/prometheus.htm

Så det går Inga fiender och vapen, men det är ju 3d...

Och så en extra fråga

Jag fattar inte hur man kompilerar i qbasic, kan nån förklara lite om det??

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Det krävs en pro-version av QBasic för att kompilera. Har du den?

------------------
/mvh Swey

- Wadde Hadde Dudde Da

Hmm, vet inte...

Har kollat på den jag har nu och hittar inte ordet pro version nånstans, så jag antar att jag inte har det

Men det finns väl många olika kompilatorer? Var laddar jag hem en gratis och bra kompilator? ( som funkar... )

[Redigerat av Alvar s den 27 maj 2000]

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Du kan kompilera i Qbasic 4.5, som finns bl.a. på sidan som rymdknark snakade om.. Fast jag tror att det är en illegal version som inte MS har gjort men spelaroll..

//M@rtin

The SorcererMedlem sedan sep. 20008 inlägg

Vem snackar du om?

------------------
Life is a Hell

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)