Ja, det är kanske ett par stycken som vill se lite kod nu när det förmodligen är många som precis har/ska börja koda c#/vb.net/etc på .net. Sen kanske man inte ska ta min kod på allt för stort allvar, jag är knappt en glad amatör. Men den funkar iaf! :)
Om det är någon som undrar vad jag har gjort så håller jag på med en funktion som först plockar ut alla underkataloger i en given katalog, lägger filnamnet för varje katalog i en array (som jag fyller min repeater med). När du klickar på en given katalog så hämtar jag på samma sätt alla filer som finns i den katalogen (i mitt fall bilder) och skapar en ny array med alla filnamn, som sedan blir en länk på sidan som öppnar bilden. Så nu behöver jag bara skapa en katalog, dundra i lite filer där och voila så ligger de automatiskt färdiglänkade på internet. :)
Här är lite mer kod som jag har lärt mig när jag gjort den här funktionen:
Request.PhysicalApplicationPath
Hämtar hela sökvägen till den katalog där filen jag skriver detta i befinner sig.
Directory.GetDirectories("sökvägen")
Hämtar alla kataloger i den givna sökvägen.
Path.GetFileName("sökvägen")
Hämtar filnamnet på alla filer i den aktuella katalogen.
Path.GetFileNameWithoutExtension("sökvägen")
Hämtar filnamnet UTAN filändelse på alla filer i den aktuella katalogen.
Anledningen till att jag först skapar en arraylist för katalogerna och filerna och sen skapar en arraylist till (theList) som jag fyller filnamnen med från den första arrayen...
ArrayList Catalog = new ArrayList(Directory.GetDirectories(Request.PhysicalApplicationPath+"Galleriet"));
ArrayList theList = new ArrayList();
foreach(string i in Catalog) {
theList.Add(new PositionData(Path.GetFileName(i), Path.GetFileNameWithoutExtension(i) ... );
}
CatalogRepeater.DataSource = theList;
CatalogRepeater.DataBind();