webForumDet fria alternativet

Chat

9 svar · 312 visningar · startad av aleborg

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Jag har letat som en galning efter en enkel chat i Java men inte hittat nån som har passat mina behov. Jag vill helst slippa meta-refresh. I .NET kan man komma undan meta-refresh? Eller är det java som gäller?

Var ett tag inne på att bygga en i ASP men slog fort bort dom tankarna, vill inte sänka servern totalt!

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Eller är det java som gäller?

Det beror på vad du vill ha. Om du med Java menar en applet så är det ett sätt, ett liknande sätt är att bygga en Active-X-kontroll, men du kan ju även bygga en helt serverbaserad chat och då fungerar det på samma sätt med Java på servern som med Dotnet eller vilken annat serverbaserad teknik som helst.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

[Redigerat av sgtpepper den 29 dec 2001]

Satt precis och läste om ActiveX kontroller på 4guysfromrolla :)
Det var en applet jag menade, men samtidigt behöver man nått på servern, som t ex en java servlet, så egentligen menade jag hela paketet!

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Det behöver ju inte vara en applet. Du kan bygga det som en servlet och sköta skickadet av meddelanden i realtid med sockets, exempelvis en multicast socket.

mvh Jörgen :)

------------------
.: Det är jag som ger svaren och det är Ni som ställer frågorna :.

Problemet är att jag inte är så hemma på servlets, och med tanke på att jag kör Win2K och IIS så blir det inte så bra med Java! Om jag tolkat trådarna i IIS forumet rätt så är det helgerån att köra Java på ett sånt system :e

Om man bygger nått i visual basic, en ActiveX DLL eller dokument, kanske en ocx. Det borde väl funka?
Chatten ska vara för endast två personer i en community, man ska kunna chatta med en person på sin "vänner" lista. Dvs det kan bli många som använder den samtidigt. En tanke var att skapa peer 2 peer med UDP, jag fångar upp personens IP vid inloggning!

Vad tror ni? Vill inte belasta servern, speciellt inte databasen med att göra det i ASP!

Funderar även på att skapa nått liknande för "vänner" listan, nån applet eller activeX pryl!

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

[Redigerat av aleborg den 30 dec 2001]

Om jag tolkat trådarna i IIS forumet rätt så är det helgerån att köra Java på ett sånt system

Då har du nog tolkat fel, det går alldeles utmärkt att köra Java på en Win2k-server.

För att återgå till ditt problem, du skulle kunna bygga själva chatt-logiken i t.ex ASP, Java, Dotnet på servern, och sedan en Java-applet eller en Active-X komponent på klienten.

En tanke var att skapa peer 2 peer med UDP, jag fångar upp personens IP vid inloggning!

Då måste det till en separat applikation, Applets och (antagligen) Active-X komponenter tillåts inte kommunicera med någon annan dator är servern där de hämtades ifrån. Det måste till en serverkomponent som agerar spindeln i nätet.

------------------

developerMedlem sedan aug. 2001458 inlägg

Aleborg, du får det att låta som att man sänker en webserver med att köra ASP. Så är inte fallet, det har helt och hållet att göra med HUR man designar och implementerar sin ASP-kod. Att skriva en server-side chat-applikation är i sig inget problem.

Vidare förstår jag inte alls vad du menar med "speciellt inte databasen med att göra det i ASP".

Sök på google.com efter "C# chat sample" så får du lite uppslag.

Rent krasst tror jag det är ganska svårt att få folk att använda ett godtyckligt chat-program, med tanke på att det redan finns system som ICQ, MSN Messenger, Yahoo Messenger etc.

ASP i sig sänker inte servern men en välanvänd chat kan göra det, plus att jag vill slippa meta-refresh! Chatten är inte tänkt att vara någon ICQ eller liknande utan ett komplement till systemet jag bygger just nu. Peer 2 Peer var bara en tanke, men självklart så funkar det att ha en server applikation som sköter det!

sgtpepper, vad behöver jag göra för att få servlets att funka på servern? installerar helst så lite som möjligt på den.

Jag håller just på att läsa "VB6 på 3 veckor" från SAMS, därför inne på VB applikationer :) Gör helst systemet själv så man kan fixa det när det blir problem mm, plus att det passar mina behov!

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

sgtpepper, vad behöver jag göra för att få servlets att funka på servern? installerar helst så lite som möjligt på den.

Installera Resin eller tomcat. Jag har ingen erfarenhet av Resin, men Tomcat fungerar ypperligt på en windowsburk.

mvh Jörgen :)

------------------
.: Det är jag som ger svaren och det är Ni som ställer frågorna :.

Angående din fråga, se jorgens svar.

Men först måste du nog bestämma dig för vilken teknik du vill använda, det är inte så lämpligt att blanda flera olika tekniker.

Ett angreppssätt skulle kunna vara att köra en fristående chat-server, som de olika chat-klienterna skrivna som t.ex applets talar med. På IBM developerWorks finns en tutorial över hur man bygger en enkel chat-server och klient, istället för att bygga klienten som en fristående applikation skulle man kunna bygga den som en applet.

Att bygga en chat är en väldigt vanlig uppgift och det går säkert att hitta massor med exempel, för alla möjliga olika typer av tekniker, t.ex så kan du lika gärna bygga chat-servern i C++.

Surfa runt lite, kolla exempel och bestäm dig för vilken teknik du vill använda samt på vilket sätt du vill bygga din chat.

[r] Hittade även detta:
* How to Write a Chat Server
samt:
* A Java Client for the Chat Server, från samma artikelserie.

Ovanstående är dock från 97 så dom kan vara något föråldrade, men kan säkert ge dig tips på tillvägagångssätt.

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 31 dec 2001]

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)