Jag använder också den engelska varianten, "dot-net".
VS.net är helt enkelt oumbärligt. Trots att jag inte hade någon erfarenhet av gamla vs så gick det snabbt att sätta sig in i programmet. Du kommer inte att vilja se åt ett annat utvecklingsverkttyg när du väl kommit igång ordentligt med .net.
Tre anledningar:
Strukturen. Skapa ett projekt för din webbsida eller ditt windowsprogram. Strukturen är där direkt. Dina sidor. Programkod. Databaser (du kan skapa, redigera och ändra tabellerna i din databas direkt i vs.net). Alla verktygsfält. Allt är strukturerat på ett snyggt, rent och lättöverskådligt sätt.
Hjälpen! Dels är den vanliga hjälpen "smart". Om du pysslar med en dropdownlist så kommer hjälpfönstret att visa länkar till hjälpsidor för just en dropdownlista.
Ännu trevligare är funktionen som direkt plockar fram alla attribut och parametrar när du skriver löpande kod (oavsett det är html, c#, asp.net osv). Exempelvis om jag skriver:
<table ...
...så får jag fram en lista med ALLT som jag kan göra i en table. Samma sak om jag har exempelvis en textbox vars id är "MyTextBox". Skriver jag då:
MyTextBox.
...så kommer jag att få upp en lista med ALLT det jag kan göra på min textbox. :) Eftersom det finns rätt mycket som man kan göra så är det omöjligt att koma ihåg allt... en underbar funktion alltså.
Alla "förenklingar". Vill du ha en linkbutton så är det bara drag and drop. Vill du in i koden för just den linkbuttonen så är det bara att dubbelklicka på den. Vill du sätta egenskaper på din linkbutton så är det bara att markera den - voila så får du upp ett fönster properties... Sparar massor med tid.
Ett litet tips bara! Att ha TVÅ skärmar är nästan ovärderligt när du arbetar med vs.net. Det är så jävla många verktygsfönster att det helt enkelt blir trångt på en skärm, detta trots att jag har väldigt hög upplösning. En billig extraskärm och ett gammalt pci-grafikkort är en jäkligt trevlig investering!
------------------
Jag kan inte komma på någon signatur.
Hehe. Jag använde Homesite förut när jag skrev mina fantastiska program i asp.net/c#. Har man haft hs och sedan lägger vantarna på vs.net så är vs.net oumbärligt sen...
:)
Hur mycket bättre nya vs.net är jämfört med gamla vs kan jag ju däremot inte uttala mig om...
------------------
Jag kan inte komma på någon signatur.
Förlåt mig, men snackar vi IDE-er för Java så säger jag bara Websphere Studio Application Developer, eller föregångaren Visual Age for Java, mums-fillibubba! :e
Sorry Isaac för off-topicen.. ;)
För att återgå lite smått till ursprungsinlägget, VS.Net är, så vitt jag vet, den enda seriösa IDEn till dotnet, så självklart är det en nödvändighet. Det går inte att jämföra en ordentlig integrerad utvecklingsmiljö med enkla kodeditorer.
Appropå det, finns det någon annan IDE som kan tävla med VS.Net eller är det någon på väg?
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".