webForumDet fria alternativet

intressant sida.....

.NET

22 svar · 433 visningar · startad av icaaq

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg
Frågan#1

WOW detta kommer att bli mitt första inlägg i .NET forumet....

Först en länk till en intressant sida, tycker jag :)

Sen en lite annorlunda fråga, hur säger ni .NET?

1. Som det skrivs (punkt net)
2. Eller den engelska varianten(DotNet)

Jag har precis laddat hem Frameworken och även beställt en bok, så det kommer nog att bli en hel del frågor framöver....

Jag kom på en fråga till, är det nån som laddat hem Visual studio .NET (beta)isåfall är det nått att ladda hem?

------------------
kolung.....det tål att tänkas på!

[Redigerat av icaaq den 16 dec 2001]

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

VS.NET har jag inte hittat för nedladdning om man inte är medlem, men det ska tydligen finnas?!

.NET uttalar jag dotNet, känns bättre. :)

Lycka till! :D

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Jag använder också den engelska varianten, "dot-net".

VS.net är helt enkelt oumbärligt. Trots att jag inte hade någon erfarenhet av gamla vs så gick det snabbt att sätta sig in i programmet. Du kommer inte att vilja se åt ett annat utvecklingsverkttyg när du väl kommit igång ordentligt med .net.

Tre anledningar:

1. Strukturen. Skapa ett projekt för din webbsida eller ditt windowsprogram. Strukturen är där direkt. Dina sidor. Programkod. Databaser (du kan skapa, redigera och ändra tabellerna i din databas direkt i vs.net). Alla verktygsfält. Allt är strukturerat på ett snyggt, rent och lättöverskådligt sätt.

2. Hjälpen! Dels är den vanliga hjälpen "smart". Om du pysslar med en dropdownlist så kommer hjälpfönstret att visa länkar till hjälpsidor för just en dropdownlista.

Ännu trevligare är funktionen som direkt plockar fram alla attribut och parametrar när du skriver löpande kod (oavsett det är html, c#, asp.net osv). Exempelvis om jag skriver:

<table ...

...så får jag fram en lista med ALLT som jag kan göra i en table. Samma sak om jag har exempelvis en textbox vars id är "MyTextBox". Skriver jag då:

MyTextBox.

...så kommer jag att få upp en lista med ALLT det jag kan göra på min textbox. :) Eftersom det finns rätt mycket som man kan göra så är det omöjligt att koma ihåg allt... en underbar funktion alltså.

1. Alla "förenklingar". Vill du ha en linkbutton så är det bara drag and drop. Vill du in i koden för just den linkbuttonen så är det bara att dubbelklicka på den. Vill du sätta egenskaper på din linkbutton så är det bara att markera den - voila så får du upp ett fönster properties... Sparar massor med tid.

Ett litet tips bara! Att ha TVÅ skärmar är nästan ovärderligt när du arbetar med vs.net. Det är så jävla många verktygsfönster att det helt enkelt blir trångt på en skärm, detta trots att jag har väldigt hög upplösning. En billig extraskärm och ett gammalt pci-grafikkort är en jäkligt trevlig investering!

------------------
Jag kan inte komma på någon signatur.

Men var hittar jag VS.NET då, NETwork? :)
Finns det en gratis beta-version att ladda ner, eller få hemskickad, eller måste man bli MSDN-medlem?

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

Medlem sedan dec. 1999419 inlägg

Billigare än så här kommer du inte undan i så fall.

[Redigerat av RGB den 17 dec 2001]

Ah, men det är ju ingenting! :D
Tackar & bockar.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

VS.net är helt enkelt oumbärligt. Trots att jag inte hade någon erfarenhet av gamla vs
Hur kan du då veta att VS.net är oumbärligt? ;)

------------------
Vaddå HTLM design? Jag e UTVECKLARE för fan! /mrblonde

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Hehe. Jag använde Homesite förut när jag skrev mina fantastiska program i asp.net/c#. Har man haft hs och sedan lägger vantarna på vs.net så är vs.net oumbärligt sen...

:)

Hur mycket bättre nya vs.net är jämfört med gamla vs kan jag ju däremot inte uttala mig om...

------------------
Jag kan inte komma på någon signatur.

Du kommer inte att vilja se åt ett annat utvecklingsverkttyg när du väl kommit igång ordentligt med .net.

Är fortfarande väldigt förtjust i oracle JDeveloper :e

------------------
AIDS :
Apple Infected Disk Syndrome

RGB> Hur funkar Oracle JDev? Är det bra? Det är ju rätt fett, installationsfilen är ju på ~200 mb så det tar en del datorkraft eller?

Nu kom vi visst in på Java här, men what the heck ;)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Full installation tar 360364 kb varav

Oracle JDeveloper Program Files 76851 kb
Sun Microsystems JDK 1.1.8 102339 kb
Sun Microsystems JDK 1.2.2 79751 kb
JDBC Drivers 25726 kb
Business Components Runtime 16386 kb

Går hyfsat snabbt på en 233Mhz med 256 minne och hur bra som på en 933Mhz.

[Redigerat av RGB den 17 dec 2001]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Förlåt mig, men snackar vi IDE-er för Java så säger jag bara Websphere Studio Application Developer, eller föregångaren Visual Age for Java, mums-fillibubba! :e

Sorry Isaac för off-topicen.. ;)

För att återgå lite smått till ursprungsinlägget, VS.Net är, så vitt jag vet, den enda seriösa IDEn till dotnet, så självklart är det en nödvändighet. Det går inte att jämföra en ordentlig integrerad utvecklingsmiljö med enkla kodeditorer.

Appropå det, finns det någon annan IDE som kan tävla med VS.Net eller är det någon på väg?

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

Förlåt, men jag hoppar lite off-topic igen... :l

RGB> Där ser man! Kanske ska ta o ladda ner den igen, och bränna in på en skiva... Det är freeware, eller? Shareware kanske det var... *hmm* :q

sgtpepper> Men den måste man vällan köpa?! Om man inte jobbar på IBM vill säga :OO

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

SPiN: Du kan ladda hem JDeveloper under OTN License Agreement. Bara att läsa igenom det. Där står vad som gäller.

------------------
AIDS :

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vi skall inte pajja icaaqs tråd, så jag startar en ny i Java-forumet istället för diskussioner om Java IDE-er --> http://program.webforum.nu/wf/Forum28/HTML/000227.html

(Sorry icaaq ;) )

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

icaaq : Kör med dotnet.

------------------
AIDS :

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

RGB, varför begränsa sig? Lär dig båda istället...

------------------
Mostly Harmless

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

RGB, varför begränsa sig? Lär dig båda istället...

menar du att jag ska lära mig att både säga {PunktNet} och {DotNet} ;)

------------------
kolung.....det tål att tänkas på!

Vide: Punktnet? Låter bara fånigt juh ;)

------------------
AIDS :

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Eh, vad pratar ni om? Jag pratar tekniker inte utal av namn.

------------------
Mostly Harmless

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)