webForumDet fria alternativet

ASP.NET eller Asp 3.0?

.NET

5 svar · 286 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Vad kan man igentligen göra med ASP.NET?
Hur fungerar det?
Vad är bättre/sämre i ASP.NET än Asp 3.0?

Jag har aldrig programmerat Java, C# eller VB förut, kommer jag att få det tufft om jag lär mig ASP.NET eller lär man sig allt man behöver sammtidigt?

Tacksam för svar!
Har lite svårt att välja vad jag ska använda(har hållt på ett litet tag med Asp redan).

/Mika3l

(kanske blev lite för mycket frågor ;) )

------------------
Laddar... ;-)

Medlem sedan dec. 2000399 inlägg

Hej!

Kolla http://www.asp.net/whitepaper/whyaspnet.aspx

------------------
mvh André

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag behöver bara säga att i .Net använder du ett riktigt programmeringsspråk, det är skäl nog att överge ASP.

Att sedan ASP innehåller fåniga 6st objekt medan .Net innehåller för många för att räkna klasser.

Sedan finns det massor med andra anledningar, dels att lämna ASP, och för att börja med .Net (eller Java).

------------------
Mostly Harmless

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Allt är bättre i .Net, i varje fall det jag kommit i kontakt med. All kod du skapar kompileras, tom. den HTML kod du skriver ut i dina asp sidor. Detta gör att man bygger upp en webbplats mha. ett mer "riktigt" sätt dvs. särar på presentationslagret och logiklagret.

Utöver allt lull-lull som bla. ger utökade funktioner och högre prestanda, så finns det även nya tekniker för ex. databaskopplingar med ADO.Net

Tycker du ska lära dig vanlig ASP ordentligt först. Asp.Net är trots allt hyfsat avancerat, med webforms, olika kompileringstyper, cashningar, komponenter och objekt. Dessutom så befinner det sig fortfarande i betastadiet.
Om du lär dig ASP ordentligt så blir steget mindre.

Programmeringsspråk i sig kan vara svårt att greppa, och om det då samtidigt är en för dig ny okänd miljö, kan det bli ändå svårare...

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

[Redigerat av Toonster den 05 dec 2001]

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Tack för era svar!

Är det någon som skulle kunna ge mig ett litet kodexempel?
På en liten slinga eller så.

/Mika3l

------------------
Laddar... ;-)

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Jag tycker inte alls att asp.net med exempelvis c# är svårare att lära sig, TVÄRTOM. Jag började med .net men har ett par gånger blivit tvingad att pyssla med asp... störst problem hade jag med gamla asp. :)

Självklart är asp.net betydligt mer komplext och det kan bli hur mycket svårare som helst i jämförelse med gamla asp. Men då beror det snarare på att du då programmerar ett betydligt mer komplext program, som du överhuvudtaget inte kan göra med gamla asp.

Om jag säger så här... att göra en gästbok i asp.net/c# är BETYDLIGT enklare och kräver mindre kod än att göra den samma i gamla ASP... Bara en sån enkel sak som att göra en validationcontrol i asp.net... en rad kod. Kräver massor med kod i gamla asp! Att hämta data, lägga den i ett dataset , slänga ut den med en datagrid och göra sidbläddrare etc etc, det är rena barnleken i asp.net! I Gamla asp däremot... krångel, krångel, krångel... för att inte tala om hur sidorna ser ut när man blandar html och gammal asp i varandra. Rörigt är bara förnamnet!

ASP.NET är betydligt mer strukturerat och mer användarvänligt. Du har ett objektorienterat programmeringsspråk i botten med allt vad det innebär. Det är snabbare, mer stabilt och säkert.

------------------
Jag vill inte ha någon signatur.

[Redigerat av NETwork den 11 dec 2001]

400 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
266 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)