NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Försöker översätta min gamla kod så den fungerar i nya betan. Det går inte nå bra! :(
Jag får felmeddelandet:
"System.Data.OleDb.OleDbException:
Class not registered"
Men jag HAR registretat klassen!
<%@ Import Namespace="System.Data.OleDb" %> ???
Den här raden är rödmarkerad som felaktig:
adapter.Fill(ds, "Nyheter");
Hjääälp!
------------------
Jag vill inte ha någon signatur.
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg <%@ Import Namespace="System.Data.OleDb" %>
<%@ Import Namespace="System.Data" %>
<%@ Import Namespace="System" %>
<%@ Page Language="C#" Debug="true" %>
<script language="C#" runat="server">
public void Page_Load(Object Src, EventArgs E){
OleDbConnection conn = new OleDbConnection("DSN=MinDB");
OleDbDataAdapter adapter = new OleDbDataAdapter("SELECT \* FROM Nyheter ORDER BY ID DESC", conn);
DataSet ds = new DataSet();
adapter.Fill(ds, "Nyheter");
}
Varför funkar inte detta? Vad är det för klass som jag inte har registrerat?
[Redigerat av NETwork den 11 jul 2001]
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Nu får jag ett annat felmeddelande... Could not find installable ISAM????????????????? Vad är ISAM????????? Blir så trött. :( Varför måste dom ändra om allt för???
------------------
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg På vilken rad?
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Could not find installable ISAM.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Could not find installable ISAM.
Source Error:
Line 23:
Line 24: DataSet ds = new DataSet();
Line 25: myAdapter.Fill(ds, "Nyheter");
Line 26:
Line 27:
Source File: C:\Root\default.aspx Line: 25
Stack Trace:
[OleDbException (0x80004005): Could not find installable ISAM.]
System.Data.OleDb.OleDbConnection.ProcessResults(Int32 hr) +20
System.Data.OleDb.OleDbConnection.InitializeProvider() +37
System.Data.OleDb.OleDbConnection.Open() +118
System.Data.Common.DbDataAdapter.QuietOpen(IDbConnection connection, ConnectionState& originalState) +44
System.Data.Common.DbDataAdapter.Fill(Object data, Int32 startRecord, Int32 maxRecords, String srcTable, IDbCommand command, CommandBehavior behavior) +95
System.Data.Common.DbDataAdapter.Fill(DataSet dataSet, Int32 startRecord, Int32 maxRecords, String srcTable, IDbCommand command, CommandBehavior behavior) +102
System.Data.Common.DbDataAdapter.Fill(DataSet dataSet, String srcTable) +36
ASP.default_aspx.Page_Load(Object Src, EventArgs E) in C:\Root\default.aspx:25
System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e) +67
System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +73
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +394
--------------------------------------------------------------------------------
Version Information: Runtime Build:1.0.2914.16; ASP.NET Build:1.0.2914.16
[Redigerat av NETwork den 11 jul 2001]
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Jag försöker alltså göra en enkel databaskoppling till en accessdatabas och lägga dess data i en dataset, i nya betan. I den gamla fungerade det utan problem men nu har de ju krånglat till allt så förbannat. :(
------------------
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg I felmeddelandet står det "myAdapter", men i din kod så stär det "adapter"... kan det vara det?
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Nej, det var bara jag som hade bytt namn mellan den kod jag kopierade och felmeddelandet.
Felet var visst att man var tvungen att skriva både datasrc och provider i OleDbConnection... förut räckte det ju med att skriva OleDbConnection("DSN=minDB") ...
------------------
Jag har gjort så här:
OleDbConnection myConnection = new OleDbConnection(@"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:\wwwroot\db\db.mdb");
Det fungerar bra, men jag skulle vilja använda en DSN. Hur har du löst det?
------------------
mvh André,
http://www.sigmafarg.se
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Jag har inte heller lyckats använda dsn. Det är ju värdelöst att behöva skriva in hela sökvägen till databasen! Någon som vet hur man slipper det???
------------------