webForumDet fria alternativet

VarfÖr?

12 svar · 370 visningar · startad av erik_nordell

erik_nordellMedlem sedan aug. 2000431 inlägg

Varför ska man byte från asp till .net?!
Är .net bättre på något sett eller?!

Klart det är det, men är det nödvändigt att byta?!
Vad klarar .net som inte asp klarar?!

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

För att det är lättare, snabbare, MYCKET mer kraftfullt, säkrare, roligare... varenda ms-produkt kommer ju inom något år att bygga på .net-plattformen! Hänger man inte med nu så är man hyfsat utanför om ett år eller två, åtminstone om man tänker fortsätta använda ms-prylar...

------------------
Jag vill inte ha någon signatur.

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Läs igenom några av trådarna längst ned i detta forum så får u svar på din fråga...

Generelt så är allt enklare att bygga, förutom då att det finns massor fler funktioner och tillgång till ett riktigt programmeringsspråk (till skillnad mot ASP som bara kan hantera scriptspråk).

------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");

webeye.nu

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

men det måste ju vara så att .Net skall generera HTML(eller nått annat språk som webläsaren klarar)...eller är jag helt ute o cyklar min dam cykel då...

------------------
ibland tror jag att jag kan lite för lite än vad jag kan ....

Ja, självklart genererar asp.net html-kod... och javascript... och dhtml... och.... :) Det är så finurligt att den faktiskt genererar olika kod beroende på vilken läsare som hämtar sidan!

------------------

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Det är så finurligt att den faktiskt genererar olika kod beroende på vilken läsare som hämtar sidan!

Neeeej! Dynga! Det här är en "finess" som jag helt klart hade klarat mig utan. Varför kan programmet inte bara låta bli såna fånerier och använda en och samma kod för alla läsare? Vi vill ju att alla ska köra den senaste och mest standardkompatibla läsaren, inte den som Microsoft tycker att vi ska köra.

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.

GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg

Olika och olika. För downlevel browsers körs allt på servern. Medans för alla andra körs samma javascript hos klienten. (dock får man väl anta att det är optimerat för IE)

------------------
//Grynet

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jaha, ja... varför inte göra som (man borde gjort) förut, ett script som funkar i alla webbläsare med javascript, alternativt inte märks alls i de webbläsare man är för lamig för att koda för, medan resten av populationen får en skonsam behandling av servern? Jag kanske är en bakåtsträvare, men har lite svårt att se det nya... :q

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

[Redigerat av spango den 08 jun 2001]

Nåja, huruvida den genererar olika kod beroende på vilken läsare som läser sidan är väl inte den stora och viktiga nyheten vad gäller asp.net. Det finns betydligt bättre argument för att byta från gamla asp till asp.net...

Ett par exempel:

Du använder ett riktigt programmeringsspråk, med allt vad det innebär.

Koden kompileras första gången du hämtar sidan, sedan ligger den i ramminnet (visst, det finns redan i andra miljöer men nu är jämförelsen gamla asp -> asp.net)

Smidig lösning för att hantera databaser. Du hämtar data EN gång, lägger den i ett dataset... sedan kan du använda din dataset som en databas utan kopplingen (och tidsförlusten) till databasen.

Ökad stabilitet och säkerhet. Huruvida detta stämmer eller inte vågar jag inte uttala mig om då jag inte är speciellt insatt, men det är väl knappast otroligt att det stämmer.

Bättre utvecklingsmiljö. Du blandar inte gränssnitt och programmering. Gamla asp-sidor har en tendens (minst sagt) att bli olidligt röriga. I asp.net har du en betydligt mer strukturerad miljö, mer logisk och enkel att arbeta i. Du kan dessutom göra betydligt mer komplexa funktioner med MINDRE kod. Presentation av ett dataset, en validation control eller någon annan vanlig funktionalitet kräver bara några rader kod mot tidigare 100-tals!

Ja, det finns alldeles säker mycket mer som talar för asp.net... åtminstone i jämförelse med gamla asp som inte har en chans.

------------------

Chainsaw, NETwork glömde ett "kan" i sin text som du citerade... du behöver självklart inte använda de inbyggda objekten som skapar koden, det är helt upp till dig.

------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");

webeye.nu

Ja, självklart genererar asp.net html-kod... och javascript... och dhtml... och.... Det är så finurligt att den faktiskt genererar olika kod beroende på vilken läsare som hämtar sidan!

är det bara asp.NET som generar html eller liknande kod ...eller kan man använda c# (eller nåt annat språk)

------------------

Det är bara asp.net som gör det... och asp.net använder ju C# (eller annat programeringsspråk) för att skapa programmet.

asp.net är ju bara ett skal, och du använder språket (precis som i ASP) för att bygga upp sidan.

------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");

webeye.nu

det börjar klarna :i

------------------

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)