webForumDet fria alternativet

Felsöka SQL

4 svar · 410 visningar · startad av Vide

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Hejsan...

Hur gör man för att felsöka en SQLsträng? Alltså skriva ut variabeln till HTML-sidan... i gamla ASP kunde man ju skriva ut det innan raden dåfelmeddelandet uppstod, men nu kan man ju inte se vad som blir fel eftersom ingenting visas förutom felmeddelandet...

Någon som har löst det på något smart sätt?

Mvh, Vide

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Nu är ju jag inte en .NET-kille ;) Men finns det finns väl undantagshantering?

Fånga undantaget och skriv ut att det blivit ett fel samt innehållet i SQL-strängen.

I Java skulle jag gjort ungefär så här:

try {
 sqlQuery = "INSERT blala INTO blujsjs";
 .... lite snack med databasen
} catch (SQLException)
{
  out.println("Upps, ett fel!");
  out.println("SQL-sats: "+sqlQuery);
}

Hoppas att du förstår vad jag menar trots att jag smutsar ner ert nya fina forum med lite härlig Javakod :e ;)

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Hoppas att du förstår vad jag menar trots att jag smutsar ner ert nya fina forum med lite härlig Javakod

Jodå, skall testa det... även fast du har skrivit i java :e

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

Funkade finfint... tackar sgt... :)

------------------
webEye.nu SweQuake.com

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Bra!

Undantagshantering är en synnerligen bra teknik, det bästa är att alltid fånga undantag och sedan snyggt röja upp / visa ett fint felmeddelande. I Java är man tvungen att åtminstone i sista nivån fånga upp kastade undantag, men jag vet inte riktigt hur Microsoft löst det i C#, jag har för mig att det inte är nödvändigt vilket är lite konstigt.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)