webForumDet fria alternativet

Bara jag som tycker asp.net gör mycket fult?

.NET

3 svar · 1 922 visningar · startad av Gildebrand

Medlem sedan juni 2009920 inlägg
Frågan#1

Sitter och knåpar ihop en brandad masterpage för SharePoint 2010, med Asp.Net i grunden. Jag vart halvt svimfärdig när jag såg att den hade genererat nästan tvåhundra rader "kod" vid visning. Allt jag har gjort hittils är att ha lagt till en AspMenu, och den i sin tur genererar typ hundra kodrader. Problemet är ju att sidorna blir jättestora, och man har inte heller någon kontroll över vad som genereras. Om jag kollar på original-masterpagen till SharePoint 2010, så är det 2MB enbart JavaScript som ska skyfflas över till användaren. Och efter att ha kollat på all javascript som skapades i samband med min enkla aspmenu, så känns det som att det mesta inte är riktigt nödvändigt.

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Jag kan inget om Sharepoint men går det inte att använda MVC? Där är det full kontroll som gäller! :)

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Det har egentligen inte riktigt med SharePoint att göra, utan det är ju serverkontrollerna som genererar en massa JavaScript. Det borde de väl göra även under MVC. Sen så finns det inget riktigt stöd för MVC i SharePoint, utan det kommer nog i nästa version. Det är det jag inte gillar med Asp.Net att man har inte riktigt full kontroll över allting, fastän enkelt att utveckla för.

Som den Aspmenu som jag ville rendera på sidan. Allt jag ville ha var menyn i listformat, men då ingår det tydligen fyra stycken event för varje sånt listelement, och dessutom så importerar kontrollen ytterligare två stycken (stora) js-filer till dokumentet. Och allt jag ville ha var menyn i listformat

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Gildebrand skrev:

Det har egentligen inte riktigt med SharePoint att göra, utan det är ju serverkontrollerna som genererar en massa JavaScript. Det borde de väl göra även under MVC.

Nej, i MVC finns inga serverkontroller på samma sätt som i "gamla" ASP.NET så det bakas inte in 1000 rader kod och 40 inkludefiler när du använder MVC. :)
Det finns dock färdigkompilerade kontroller från 3-partstillverkare i MVC med de saknar events och är, om de skrivits på ett bra sätt, väldigt slimmad i koden.

När det gäller ASPMenu så har jag för mig att i framework version 4 så ska man kunna välja hur menyn renderas så att den blir lite mer slimmad.

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)