Jag håller på att bygga ett forum med administrativa funktioner. Jag följer en guide påhttp://iwtjanster.idg.se/webbstudio/pub/artikel.asp?id=169 som berättar hur man ska gå till väga men problemet är att dem använder Webmatrix och kodar i jag köra Visual Studio 2008, och dem använder MSDE som databas och jag kör med en MySQL-data bas som jag har fått via mitt webbhotell (Binero).
jag får följande felmeddelande, jag förstår inte riktigt vart problemet sitter.
Serverfel i tillämpningsprogrammet /.
Ett nätverksrelaterat eller instansspecifikt fel uppstod när en anslutning skulle upprättas till SQL Server. Servern hittades inte eller var inte tillgänglig. Kontrollera att instansnamnet är korrekt och att SQL Server är konfigurerad till att tillåta fjärranslutningar. (provider: Namngivna rör-provider, error: 40 - Det gick inte att öppna en anslutning till SQL Server)
Beskrivning: Ett undantag som inte kunde hanteras uppstod när den aktuella webbegäran kördes. Mer information om felet och var i koden det uppstod finns i stackspårningen.
Undantagsinformation: System.Data.SqlClient.SqlException: Ett nätverksrelaterat eller instansspecifikt fel uppstod när en anslutning skulle upprättas till SQL Server. Servern hittades inte eller var inte tillgänglig. Kontrollera att instansnamnet är korrekt och att SQL Server är konfigurerad till att tillåta fjärranslutningar. (provider: Namngivna rör-provider, error: 40 - Det gick inte att öppna en anslutning till SQL Server)
Källfel:
Rad 24: sqlCommand.Parameters.Add("@forumBeskrivning", System.Data.SqlDbType.VarChar).Value = forumBeskrivning
Rad 25:
Rad 26: sqlConnection.Open
Rad 27: Try
Rad 28: sqlCommand.ExecuteNonQuery
Källfil: C:\inetpub\wwwroot\Forum\dbAdmin.vb Rad: 26
hela dbAdmin.vb ser ut följande när jag skapar ett forum ser ut så här
Sub addForum(sender As Object, e As EventArgs)
Dim forumNamn As String = Request.Form("faltForumNamn")
Dim forumBeskrivning As String = Request.Form("faltForumBeskrivning")
Dim connectionString As String = "server=******;user id=*******;database=*******"
Dim sqlConnection As System.Data.SqlClient.SqlConnection = New System.Data.SqlClient.SqlConnection(connectionString)
Dim queryString As String = "INSERT INTO [forum] ([forumNamn], [forumBeskrivning]) VALUES (@forumNamn, @forumBeskrivning)"
Dim sqlCommand As System.Data.SqlClient.SqlCommand = New System.Data.SqlClient.SqlCommand(queryString, sqlConnection)
sqlCommand.Parameters.Add("@forumNamn", System.Data.SqlDbType.VarChar).Value = forumNamn
sqlCommand.Parameters.Add("@forumBeskrivning", System.Data.SqlDbType.VarChar).Value = forumBeskrivning
sqlConnection.Open
Try
sqlCommand.ExecuteNonQuery
Response.Redirect("adminForum.aspx?operation=added")
Finally
sqlConnection.Close
End Try
End Sub
vart är felet kan ni vara vänliga och förklara felet och vissa hur det ska se ut?''
Tack på för hand.
PS. är mkt tacksam för snabba svar