webForumDet fria alternativet

Hjälp med att använda klasser

.NET

8 svar · 472 visningar · startad av Sanji

Medlem sedan juli 2009355 inlägg
Frågan#1

Hej alla på webforum! Det var ett tag sedan sist som jag skrev här, men det beror enbart på att jag tog en paus med allt som har med programmering och websidebygge att göra. Nu har jag börjat igen, och den här gången med asp.net.

Jag har inte jättemycket kunskap vad gäller asp.net, men jag kan lite om C#, så nu vill jag utnyttja de begränsade kunskaper jag har för att bygga lite mer avancerade applikationer på webben än tidigare.

Mitt Problem är att jag har ingen aning om hur jag använder mina klasser som jag har gjort från själva aspx-dokumentet. När jag försöker använda en klass i code-behind filen så hittar visual studio inte den. hur kan jag göra för att kunna använda klassen?

Klassen är till för att hantera en databas, med olika metoder för att lägga till, ta bort och uppdatera poster i en tabell.

Jag har suttit i ca två timmar nu och sökt runt, men jag hittar inget vettigt som hjälper mig. Jag har i och för sig aldrig varit duktig vad gäller att söka efter lösningar på problem, men jag har gjort mitt bästa utan resultat :(

Hoppas att någon är villig att svara på min fråga, som med säkerhet låter riktigt korkad...

//Mvh. Sanji

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Jag antar att du har byggt ett klassbibliotek, och då skulle jag rekommendera att du lägger till en referens till det. Sen är det bara att tuta å köra.

Du kan dessutom lägga till klassbiblioteket som en del i din solution om du vill komma åt källkoder å sånt, men det låter på dig som att det inte är det du vill

jag har inte byggt ett klassbibliotek, men det betyder alltså att jag ska göra en dll-fil av alltihop?

jag testar detta så återkommer jag :) tack för att du hjälper noobiga mig ^^

Det smidigaste är ju att göra en dll-fil och peta in i /bin-mappen

nu har jag gjort en dll-fil, men den verkar inte få med några "members"... när jag refererat till filen och sedan utforskar den i object browser så är det tomt... jag måste ju kunna lägga in flera klasser i filen? jag har några klasser som inte fungerar utan varandra med tillhörande structar... jag måste väl kunna smälla in allt?

Du har alltså inte gjort ett klassbibliotek, eller?

Du skapar ett ClassLibrary-projekt (kan vara del av din Solution) och sen skapar du alla klasser i det (helst i olika .cs-filer) och kompilerar.

jag har gjort exakt så, det är bara det att mina klasser hittas inte i dll-filen... alla har varsin .cs fil

jag kunde ju i och för sig bara köra using på mitt namespace... vad dum jag känner mig nu! tack för hjälpen ändå :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)