webForumDet fria alternativet

trådning

.NET

3 svar · 405 visningar · startad av invecklaren

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har en webbsida (med ett litet antal användare) där en användare ska kunna starta en filimport genom en knapptryckning. Filimporten tar lite tid, ca 3 minuter. Jag vill därför att användaren ska kunna starta importen, men jag vill inte att webbläsaren ska stå och fundera i 3 minuter. Istället ska ett textmeddelande skrivs ut när importen är klar.

Jag kollade en del på olika trådalternativ, men det mesta verkar skrivet för Win Forms.
Jag behöver alltså uppdatera GUI:et och det får man ju inte göra från "worker-tråden". Någon som har lite kod som funkar i ASP.NET?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Sök på "ASP.NET" och "asynchronous" så kommer du hitta massor med artiklar om ämnet. :)

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Hmm, hittar följande artikel:
http://msdn.microsoft.com/en-us/magazine/cc163725.aspx
Under Figur 7 finns exempelkod som passar mitt fall någorlunda. I exemplet används en webbrequest och på en webrequest finns metoder som BeginGetRequestStream som returnerar ett IAsyncResult. Problemet är att det jag ska göra är att anropa en egen metod som i sig inte har någon "begin-metod" och inte returnerar ett IAsyncResult.

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

När det gäller sånt här har jag startat en ny tråd, som kör det jag inte vill vänta på.
Den tråden lämnar jag åt sitt öde, så användaren vet inte när/om det blir klart, förutom att tråden skickar ett mail med resultatet.

267 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.a4a6ad0e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)