Tja!
Jag har en lista med värden av datatyperna DateTime och Int32. Dessa slänger jag in i en <asp:Chart /> där Int32 är Y-axeln och DateTime X-axeln.
Nu är det dock såhär att det kan vara hopp i databasen mellan datum. Exempelvis:
7462 | 2010-04-01
15 | 2010-04-02
875 | 2010-04-03
8777 | 2010-04-06
Där är det ett hopp på tre dagar. Och i grafen vill man där lägga in "Empty Data Points" eller "Missing Data Points" så att det inte blir några "hopp" i grafens X-axel.
Det jag vill åstadkomma är att ha en X-axel med alla månader: Jun, Jul, Aug, Sep osv. _inte_ att det bara visas dom datumen i X-axeln där det finns värden i databasen, för då blir det "fula hopp" eller vad man ska kalla det.
Detta är min lilla snutt idag:
var table = new DataTable();
table.Columns.Add("Pocket Money", typeof(int));
table.Columns.Add("Time", typeof(DateTime));
table.Columns.Add("Lbl");
foreach (Transaction trans in transactions)
{
var row = table.NewRow();
row["Pocket Money"] = trans.Offer;
row["Time"] = trans.TransactionDate;
table.Rows.Add(row);
}
Chart1.DataSource = table;
Chart1.DataManipulator.InsertEmptyPoints(1, IntervalType.Months, "Value change");
Som ni ser har jag testat med InsertEmptyPoints() men jag förstår inte riktigt hur det fungerar, så ett konkret exempel vore helt underbart.
Det som händer i dagsläget med InsertEmptyPoints()-raden är att den genererar felmeddelandet:
OleAut-datumet konverterades inte till DateTime korrekt.
Då ska jag tillägga att alla datumen som läggs in i table.Rows är helt perfekta, de hämtas från databasen och är helt normala och är formaterade likt: 2010-04-06 11:00:07
Om nån vet hur jag ska gå tillväga för att lägga till "Missing Data Points" så skriv gärna raden hur jag löser det, känns som jag har testat det mesta men inget fungerar för mig.
Ha d fint!