webForumDet fria alternativet

Öppna post i Access m.h.a. url i epostmeddelande

.NET

7 svar · 859 visningar · startad av bwcMikke

Medlem sedan okt. 2004159 inlägg
Frågan#1

Hej

Är det möjligt att skicka ett epostmeddelande internt i ett företag där det är en länk i stil med:
F:\Databaser\Order\orderdb.mdb?id=1234
så att när mottagaren klickar på länken så öppnas accessdatabasen och aktuell post öppnas i ett formulär?

Antagligen skulle man väl behöva lägga till formulärnamnet i länken också.

Har aldrig stött på detta tidigare och mina sökningar på nätet ger inga ledtrådar så jag misstänker att det inte går.

Tack på förhand

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

I princip borde det väl gå? Motsvarar ju kanske en genväg!

Jag har hittat hur man får in detta i Access http://office.microsoft.com/sv-se/access/HA101666051053.aspx

Jag blir dock inte klok på hur en länk i ett mail skall se ut.
Den "normala" länken är

file:\\f:\avdelningar\databas1.accdb /x macCommand /cmd param1 param2

där macCommand är ett makro i accessfilen och den skickar 2st parametrar.
Min gissning är

file:\\f:\avdelningar\databas1.accdb%20%2fx%20macCommand%20%2fcmd%20param1%20param2

men då får jag veta att den inte hittar filen.
Om jag slutar efter ".accdb" så öppnas filen normalt så det är inte problem med sökvägen.

Någon som har tips?

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

går nog inte via en url i epost meddelande, du får nog skicka med en bat-fil som användaren få starta.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Håller med "The_Hulk", bat-fil är nog det man får skicka med som användaren får starta..

Känns dock lite obstinat att skicka e-post med bat filer för att öppna poster i databaser.

Kanske borde fundera på att övertala ledning att bygga ett webbaserat system för för hanteringen istället? :e Enkelt och underlättar för personal att nå den information de behöver.

Gissar att vårt hårt skruvade antivirus skulle få tuppjuck av .bat-filer.

Ett annat problem som jag ser är att man i så fall måste skapa filen dynamiskt. Tanken är att det i url-en skall finnas med parametrar som ordernummer och status och det är accessapplikationen som kommer att maila ut informationen till berörda parter för att tala om att det kommit in en ny order och att de snabbt skall kunna komma till den posten i databasen.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

bwcMikke skrev:

Gissar att vårt hårt skruvade antivirus skulle få tuppjuck av .bat-filer.

Ett annat problem som jag ser är att man i så fall måste skapa filen dynamiskt. Tanken är att det i url-en skall finnas med parametrar som ordernummer och status och det är accessapplikationen som kommer att maila ut informationen till berörda parter för att tala om att det kommit in en ny order och att de snabbt skall kunna komma till den posten i databasen.

Möjligen skulle den få tuppjuck av bat-filer. Hursom haver, det du beskriver skulle jag flytta ut från att hanteras i access, och låta en webbplats (ordersystem) hantera, och endast låta accessdatabasen fungera som datalagring.

1 ) Accessdatabasen agerar som datalagring.

2 ) Webbplats agerar gränssnitt mot databasen.

Här kan man skicka ut via e-post från systemet länkar, ex:

Det har inkommit en ny order: [url]http://servername/orders/?orderid=2993[/url]

Håller med dig helt FreddeMannen. Jag har jobbat mycket med asp-sidor mot accessdatabaser.
Problem är att på ett multinationellt företag där IT-sidan styrs av paranoida utlänningar så vore det en katastrof jämställt med 3:e världskriget att släppa igång en IIS-server på nätverket.
Det är med nöd och näppe som jag får utveckla i Access över huvud taget.

Det får väl helt enkelt bli så att användarna får ha en genväg på skrivbordet för att starta databasen och sedan manuellt skriva in ordernumret.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)