sawMedlem sedan mars 20011 883 inlägg
När jag gör så här:
<asp:LinkButton ID="LinkButton1" runat="server" PostBackUrl='Aktivitet/Aktivitet.aspx?id=<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem,"id") %>' >Läs mera...</asp:LinkButton>
.. då får jag inget id med mig, det verkar som den inte ville köras.
Gör jag så här..
<a href='Aktivitet/Aktivitet.aspx?id=<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem,"id") %>'> Läs mera...</a>
.. då fungerar id, men eftersom Aktivitet.aspx ligger ett snäpp upp ifrån roten,
så får jag problem.
Länken liger i en repiter, som visar olika händelse hela tiden och därför så
ändras avståndet till roten hela tiden.
Hur kan jag lösa detta? :q
SilvioFMedlem sedan juni 2000585 inlägg
Får du något felmeddelande eller är querystring("id") tom?
Nej querystringen är tom och den ser ut så här:
http://localhost:53139/ccc/Aktivitet/Aktivitet.aspx?id=<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem,\"id\") %>
Visst jag kan ju göra ett "fattigmans jobb" och lägga Aktivitet.aspx i roten och använda
en vanlig länk, men då förlorar jag strukturen på websiten, och det tycker jag är
viktigt att behålla.
Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg
Ett alternativ är att du använder oncommand event för din linkbutton:
<asp:LinkButton ID="btn" runat="server" OnCommand="btn_Command" CommandArgument='<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem,"id") %>'>Läs mera...</asp:LinkButton>
Och från codebehind gör en response.redirect till den tilltänkta sidan.
Ett annat är att du, och snyggare samt SEO-vänligare:
<asp:HyperLink runat="server" NavigateUrl='<%# "Aktivitet/Aktivitet.aspx?id=" & DataBinder.Eval(Container.DataItem,"id") %>' Text="Läs mera..."></asp:HyperLink>
Nu blev jag förb.. på mig själv, som jag har kollat och letet och så var det så enkelt.
Tack alla ni för hjälpen.
onkelborgMedlem sedan juli 2003582 inlägg
Annars så lägger du till ~/ innan Aktiviteter i url:en, ~ är special i asp.net och ser till att du alltid får en sökväg som pekar på rooten på applikationen. Väldigt praktiskt.
Hej onkelberg.
Det var mitt första försök, men det lyckades inte.
Om jag inte hadde med runat="server" så fick jag en crach, hadde jag den med så letade den efter en mapp (~/) som såg så ut.
Men nu fungerar det.
onkelborgMedlem sedan juli 2003582 inlägg
Hm, vad mystiskt. Finns en till variant, databind till ett funktionsanrop istället:
<%# Response.ApplyAppPathModifier("~/kaka/" + objekt.värde) %>