webForumDet fria alternativet

En eller flera DataContext, Linq To Sql.

.NET

2 svar · 867 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Japp, sitter och nöter med Linq To Sql.

Har haft stora funderingar på att kasta ut det och börja använda NHibernate i stället. Dock har det vissa nackdelar, och det är att det tar lite mer tid att sätta upp det och har lite högre inlärningströskel än Linq To Sql.

I alla fall enligt mig.

Hur som haver barnen kär, sitter med ett ganska maxat projekt nu och tycker DataContext-filen börjar bli en aningen rörig i och med antalet klasser på den... brr.. behöver verkligen större skärm eller något.

Då till den stora frågan, Hur brukar ni göra? En eller flera DataContext, och hur lägger ni upp projekttänket när ni använder flera DataContext?

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Om du slänger ut Linq to Sql så rekommenderar jag NHibernate 3:an även om den inte är släppt än. Den har otroligt bra stöd för Linq nu :).
Jag har pratat med ett kollegor som slängt ut EF1:an och testat EF4:an och fortfarande inte tycker att den matchar NHibernate alls, så även om du inte kan det så tycker jag det vore ett klokt val att invenstera lite tid i att lära sig NHib

https://www.hornget.net <- Senaste builden av NHib trunken.

Medlem sedan dec. 200435 inlägg

I våra projekt försöker vi dela upp det i flera olika DataContext just för att undvika problemet du beskriver.

Här är en bra länk med lite tips för LINQ to SQL

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)