webForumDet fria alternativet

Skriva ut string

17 svar · 1 274 visningar · startad av Gildebrand

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Hur gör jag om jag vill skriva ut en string på en asp.net sida?
Jag kör c#!

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

Frågan är lite otydligt ställd så jag bidrar väl med ETT otydligt svar. ;)

Response.Write("hello world");

Men det finns som sagt tusen sätt att skriva ut en sträng på så du får nog förklara lite mer om vad du försöker göra! :)

Förlåt, kastade ur mig en tråd i all hast innan jag stack på träning!
Det är såhär att i C# koden för default.aspx så har jag en string som heter "title".
Nu vill jag få in min string "title" mellan <title> taggarna. Alltså i XHTML koden.

IcebreakerMedlem sedan juni 2000516 inlägg
    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        string title = "test";
        Page.Title = title;
    }

ska prova det. Men går det inte att göra min string title tillgänglig för XHTML-koden?

Du vill kunna ange den i designläget alltså eller?

<title><%= myString %></title>
protected string myString = "hejhej";
protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
{}

Har en till fråga. Känns dumt att starta en ny tråd för varje liten fråga. Det borde finnas en tråd där man kan ställa noob-frågor.

Iallafall så vill jag räkna antal poster i en SQL-databas, och skicka svaret till en int.
Men jag förstår inte hur jag ska göra.

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

Använder du MySql använder du MySqlHelpers statiska metod ExecuteScalar för att få tillbaka ett enskilt världe:

object answer = MySql.Data.MySqlClient.MySqlHelper.ExecuteScalar("CONNECTION STRING", "SQL-FRÅGA");

Sen får du konvertera det resultat du får till en Int32, kan göras så här:

int IntegerAnswer = Convert.ToInt32(answer);

där answer är objektet från ExecuteScalar.

Hej och tack för ditt svar.
Jag använder inte MySql, utan MSSQL, så det funkade inte att göra sådär.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg
int count;
string sql = "SELECT COUNT(*) FROM MinTabell";

using (SqlConnection connection = new SqlConnection(connectionString))
using (SqlCommand command = new SqlCommand(sql, connection))
{
    connection.Open();
    count = (int)command.ExecuteScalar();
}

return count;

Sedan är ett hett tips att du läser på lite innan du sätter dig framför datorn och kodar.

Tackar!

Jo, ska försöka lära mig c# ordentligt :)

Ni får ursäkta att jag ber om så mycket hjälp, men denna ska förhoppningsvis vara den sista på ett tag. Mitt nuvarande projekt bygger på en sql-databas. Och jag har googlat kring det här och inte blivit klokare. Jag vill kunna hämta alla poster i en tabell, och skriva ut dessa i en tabellform. Det är den bit som jag tycker känns svårast just nu.

Tack, nu har jag fått till en gridview. Var ju enklare än jag trodde :)

Jag skulle vilja lägga till en länk på varje rad i min gridview, kallad ta bort. Det går bra att lägga till en sån länk där. Det jag har problem med är att hämta värdet i kolumnen för den raden länken ligger på.

Exempel:

NAMN     ID

Ta bort Test 4
Ta bort Banan 7

Och då vill jag att "Ta bort" på rad två ska vara ?delete=7, så den kollar IDt för den raden

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

Du får ursäkta, men det du efterfrågar tar man väl upp i några av de första filmerna på asp.net/learn den här tex http://www.asp.net/learn/moving-to-asp.net-2.0/module-06.aspx där finns ett avsnitt om gridview

Det du efterfrågar går att lösa med antingen ett HyperlinkField eller med CommandField
med det förstnämnda så får du en vanlig länk, tex sida?do=yadda&id=42
CommandField ger dig möjlighet att få en uppsättning knappar för edit och delete
Tillsammans med en datasourcecontroll så tar det ca 20 min att bygga en gridview som listar alla poster och tillåter dig att radera /redigera posterna nästan utan att skriva någon kod själv (sen att det inte är den bästa lösningen är ju en annan sak)

Tack ska kolla på dem!

Jo jag har lagt in en HyperLinkField, men det jag undrar är vad man ska skriva för att få in ID i länken.

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

kolla på datanavigateurlfields och datanavigateurlformatstring
Den första stoppar du då in namnet på dit ID-fält och den andra en formatsträng, tex
datanavigateurlformatstring="tabort.aspx?id={0}"

dock anser jag att tänket med att skicka "tabort kommandon" så där är lite väl mycket "klassisk-asp tänk"

snyggast är nästan att använda commandfield och sen ha en metod i codebehind som fångar delete-eventet, eller så låter man sin datasource-kontroll hantera det

Jag väljer att programmera själv istället för att låta wizards göra det åt mig, då jag känner att jag vill lära mig.

Och det löste sig, efter myyycket letande. Behövde bara lägga in det här i urlen: <%# Bind("ID") %>

EDIT:

Fick dock fortfarande lite småproblem. Så fort jag lägger in något före bind id så funkar det inte längre. Såhär funkar det inte: NavigateUrl='?page=<%# Bind("ID") %>'
Men här funkar det: NavigateUrl='<%# Bind("ID") %>'

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)