Jag försöker skapa en web service som består av två funktioner. Dessa funktioner skall innehålla valfria parametrar. Jag utvecklar i C# och gör därför overloads av dessa [WebMethod] med olika "MessageName".
Går detta att göra överhuvudtaget? Har surfat runt men inte hittat ett exempel som visar att detta går.
Det är viktigt att jag inte behöver skriva ut samtliga parametrar.
Jag har slängt ihop en WCF/REST-applikation nu med minsta möjliga kod som gör det jag vill. Jag kan alltså anropa en funktion som har valfria parametrar via GET i URI-raden.
Problemet är bara att jag inte enkelt kan lägga till min tjänst på samma sätt som jag gjorde tidigare med en WebService/SOAP.
När jag väljer "Add Service Reference" i min ASP.NET-klient får jag felmeddelandet. "There was no endpoint listening at..".
Efter att ha läst lite om WCF-tjänster förstår jag att det här med endpoints är något väldigt viktigt.
Finns det någon som vet vilken inställning det måste finnas i WCF-tjänsten för att jag ska lägga till den? Eller är det någon inställning i klienten som jag ska göra.
Nu har jag fått lite häng på detta.
Ni får ursäkta att jag inte riktigt har koll på alla protokoll men så här löste jag det.
Jag skapade en ASHX som tog emot ett HttpContext-objekt. Därifrån var det lätt
att ta emot variablerna både som POST och som GET via request.form respektive request. querystring.
Sedan byggde jag logik för min tjänst som returnerade ett XMLDokument.
När logiken var på plats flyttade jag all kod förutom "variabelmäcket" till en WebService som
jag lät returnera ett XMLDocument.