webForumDet fria alternativet

vilket CMS open source, DotNetNuke, Umbraco, annat?

.NET

7 svar · 1 518 visningar · startad av NETwork

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg
Frågan#1

Hej! Vi är i behov av ett CMS på .net-plattformen som en grund för mindre, enklare webbplatser/webbapplikationer. Viktigt är att det ska vara enkelt för slutanvändaren att administrera, enkelt för oss att både designa, bygga och plugga in egenutvecklade moduler och att det är enkelt att drifta 50+ olika webbar med plattformen som bas. Enkelt enkelt, enkelt är ledord alltså...

Har haft ett öga på DNN sedan en tid tillbaka men jag upplever det som tungjobbat och onödigt komplicerat. Känner inte att jag har kontroll över resultatet och utvecklingstiden är för lång. Umbraco har jag bara som hastigast kört in lokalt på en maskin men så här långt känns det enklare. Finns säkert fler?

Ni som har erfarenhet av ett enkelt, smidigt open source cms på .net-plattformen får gärna dela med er av era synpunkter!

Medlem sedan aug. 2002351 inlägg

Tänker du dig att köra alla 50 webbarna på samma installation av CMSet eller är det jag som fattar fel med meningen :)? Iaf kör vi en hel del umbraco, det är riktigt bra om man kommer in i tänket som de har. De har även bra utbildningar med certifiering och ett kraftigt växande nätverk av utvecklare.

Hur användaren ska jobba med uppdateringar av sin webbplats går att anpassa på många olika sätt så helt klart ett bra alternativ för er om det är .net och open source som är kraven.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Även jag har kört igång några kunder på umbraco vilken fungerat mycket bra.

Medlem sedan feb. 2005280 inlägg

N2 CMS är grymt tycker jag, helt open source och smidigt
http://n2cms.com/

Thomasa skrev:

Tänker du dig att köra alla 50 webbarna på samma installation av CMSet eller är det jag som fattar fel med meningen :)? Iaf kör vi en hel del umbraco, det är riktigt bra om man kommer in i tänket som de har. De har även bra utbildningar med certifiering och ett kraftigt växande nätverk av utvecklare.

Hur användaren ska jobba med uppdateringar av sin webbplats går att anpassa på många olika sätt så helt klart ett bra alternativ för er om det är .net och open source som är kraven.

Nja, inte nödvändigtvis 50+ webbar under en installation men gärna 20+ (då pratar vi webb av enkelt snitt). Här är ju DNN väldigt kraftfullt, det går bra att administrera många kunder under en gemensam installation.

Ja, Umbraco känns väldigt trevligt ju mer jag arbetar med det. Jag upplever att jag har en helt annan kontroll över verktyget i jämförelse med DNN och att plugga in egenutvecklade fiffigheter är ju hur smidigt som helst. :) Har ännu inte provat att snickra ihop ett eget package men tänket känns helt rätt även där (det lilla jag läst). Den heliga triangeln - content, document types och templates - är ju klockrent uppbyggt!

freguz skrev:

N2 CMS är grymt tycker jag, helt open source och smidigt
http://n2cms.com/

Tack för tipset, ska kollas upp också!

Medlem sedan aug. 2002351 inlägg

Nja, inte nödvändigtvis 50+ webbar under en installation men gärna 20+ (då pratar vi webb av enkelt snitt). Här är ju DNN väldigt kraftfullt, det går bra att administrera många kunder under en gemensam installation.

Oki, har aldrig jobbat så själv men precis som du sen skriver så tror jag också starkt på umbraco, speciellt om/när det börjar komma fler färdiga "moduler"..

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Jag har kört DNN en hel del tidigare och kan rekommendera det, speciellt om ni ska köra flera sajter under samma installation. Som du säger så är det riktigt smidigt att hantera flera portaler i gränssnittet.

Hanteringen av moduler, teman och annat gillar jag skarpt!

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)