webForumDet fria alternativet

Hjälp med Projekt - Love Generator

.NET

2 svar · 506 visningar · startad av swempo

Medlem sedan okt. 20092 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag ska göra ett projektarbete och tänkte gör en "Love Generator", som ni kanske har sett på MTV några sena nätter.

Man ska skriva in två namn och av dom få ett värde som ska visas i procent.

Jag är ingen expert och tänkte här be om lite hjälp med hur jag ska gå tillväga.

Ska jag ge varje bokstav ett värde, eller kanske använda ASCII (som jag förstått det är en funktion som redan finns, där varje tecken redan har ett värde)?

Jag använder 2 textboxar och en button just nu, men kommer ingen vart.

PLZ hjälp! :birp

Mvh

Empa

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

swempo skrev:

Hej!

Jag ska göra ett projektarbete och tänkte gör en "Love Generator", som ni kanske har sett på MTV några sena nätter.

Man ska skriva in två namn och av dom få ett värde som ska visas i procent.

Jag är ingen expert och tänkte här be om lite hjälp med hur jag ska gå tillväga.

Ska jag ge varje bokstav ett värde, eller kanske använda ASCII (som jag förstått det är en funktion som redan finns, där varje tecken redan har ett värde)?

Jag använder 2 textboxar och en button just nu, men kommer ingen vart.

PLZ hjälp! :birp

Mvh

Empa

Love generator kan nog göras på flera olika sätt. Dvs det finns flera olika algoritmer för ändamålet. Det gäller bara att skapa en som man trivs med.

Min fru de har ett sätt som går till på följande sätt:

anna bok
loves
ivar ek

Kontrollera hur många l, o, v, e och s som finns sammanlagt i de två namnen tillsamans.
Detta skapar en kod enligt:

l = 0
o = 1
v = 1
e = 1
s = 0

Summera koden enligt:

0 + 1 = 1
1 + 1 = 2
1 + 1 = 2
1 + 0 = 1

Summera sedan den nya koden enligt:

1 + 2 = 3
2 + 2 = 4
2 + 1 = 3

Summer sedan den nya koden enligt:

3 + 4 = 7
4 + 3 = 7

Om den sista koden ger en två siffrigigt resulta. Där har vi då procenten-satsen.
-------------------------------
Men hur man skriver koden för detta... det är upp till dig. Hitta på en algoritm för det hela så.. löser sig biffen.

Medlem sedan okt. 20092 inlägg

Tack så mycket för hjälpen! Har kommit en bit på vägen nu, men har givetvis stött på nya problem. Problemet är att vi vill låsa våran combobox så att det inte går att skriva in några egna tecken i den medans programmet körs. (Man ska välja stjärntecken, var vi har fyllt i alla stjärntecken som går och välja mellan, men man kan i nuläget skriva vad fan man vill i boxen.

Ett annat problem vi har är att vi skulle vilja låsa Hela programmet i en viss storlek. Det ska alltså inte gå att maximera fönstret.

Tack på förhand

swempo

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)