inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg Hej! Jag behöver göra ett litet program som en gång i timmen går in i en databas och skickar ut ett e-postmeddelande till en administratör om vissa villkor är uppfyllda. SQL-frågan är inget problem, däremot vet jag inte riktigt hur jag ska lösa själva e-postutskicket.
Ska man göra en windows service med en timer som tickar till en gång i timmen, eller är det bättre att göra en konsoll-applikation som schemaläggs med schemaläggaren? Använder man samma klass för e-postutskick (system.net.mail) som när man har en webbapplikation eller behöver man andra komponenter?
Kan inte MS SQL Server fixa sånt där automatiskt?
inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg Jo, det verkar så, det visste jag inte. Tack för tipset!
http://www.sql-server-performance.com/articles/dba/email_functionality_p1.aspx
Är dock osäker på om jag får slå på den funktionaliteten i sql server, däremot har jag tillåtelse att skriva en service eller att schemalägga en konsollapp.
inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg Vad är bästa stället att lägga en connection string i en console app? Det är ju bra om den går att ändra hyfsat enkelt. Registret? App.config?
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Vanligast är väl att man skriver den i App.config