Det är så att jag har funderat över hur jag ska binda en dropdownlist på bästa sätt. Varför jag vill lägga xml-filen i en dataset är för att jag vill kunna modifiera dataset och att jag inte behöver all information från xml-filen. Jag är ganska ny när det gäller c#, men jag har googlat som en galning och kan inte hitta något/förstå något.
Det jag vill göra är att få med alla "Land"-element som har attributen "namn". l de element som jag får med vill jag ha med all information från dem. Alltså exempel:
<Land namn="Sverige" bnp="223"/>
MED FLERA...
Så jag har kommit fram till att man ska göra något i stil med:
public void BindDropDownList()
{
XPathNavigator nav;
XPathDocument docNav;
XPathNodeIterator NodeIter;
String strExpression;
DataSet ds;
docNav = new XPathDocument(Server.MapPath("~/myxml.xml"));
nav = docNav.CreateNavigator();
strExpression = "//Land[@namn]";
NodeIter = nav.Select(strExpression);
Sedan?...
Men hur ska jag göra sedan för att få in informationen i en dataset?
Men om jag använder en xml-fil som kommer från en annan hemsida och så vill jag kompletera med egen data. Eller ska jag göra det på ett annat sätt? Iofs så har du rätt eftersom jag kan lägga till den datan i dropdownlisten direkt! :D
Egentligen så är det inte så viktigt att jag manipulerar data eftersom det är inte så mycket data i xml-dokumentet, och att jag kan lägga in de extra data manuellt. Om vi säger t ex att xml-filen innehåller alla europeiska länder, med namn och bnp, och så vill jag t ex ha med alla nordamerikanska länder också, då har jag för mig att man kan sortera allt genom att göra en arraylist (och sedan sortera den), däremot vet jag inget om man kan göra det direkt med Dropdownisten.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e