webForumDet fria alternativet

XML-kommentarer

2 svar · 1 155 visningar · startad av haagel

haagelMedlem sedan feb. 2006134 inlägg

Jag har byggt ett litet klassbiliotek med diverse klasser som jag använder i flera andra projekt. Jag har försett alla metoder i klasserna med XML-kommentarer. Problemet är att jag inte får tillgång till dessa kommentarer i de projekt där jag använder biblioteket.

Jag kompilerar mitt klassbibliotek till en DLL. I mitt projekt (ASP.NET) lägger jag sedan till en referens till denna DLL (som då kopieras till bin-katalogen i ASP.NET-projektet). Jag kan nu använda koden i klassbiblioteket utan problem, men jag får inte se några kommentarer.

Vanligvis när man skriver namnet på en metod i Visual Studio så får man ju upp en ruta med informationen som man skrivit i XML-kommentarerna, men det får jag alltså inte nu. Måste jag göra något speciellt för att att XML-kommentarerna ska "hänga med" i DLL:en och användas av Visual Studio?

Jag använder Visual Studio 2008 och C#.

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Högerklicka på ditt projekt och välj properties. I "Build"-fliken kan du kryssa i "XML Documentation File" vilket gör att det kommer genereras en XML-fil för dina kommentarer som sen Intellisense kan använda.

haagelMedlem sedan feb. 2006134 inlägg

Tack Phorpher! :)

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)